19 juli 2007

Komkommertijd


De komkommertijd is begonnen; alles lijkt op halve kracht te gaan. Leuk zijn natuurlijk wel altijd de nieuwsberichten die ter vulling op de redactie even verzonnen worden. De gebruikelijke kikkerplaag in China, sprinkhanen doen het altijd goed in Afrika en er zullen nog wel wat broodje-aapverhalen de ronde doen deze zomer. Ook het accountancynieuws is wat schaarser, de marketingafdelingen zijn allemaal met vakantie en er is eigenlijk niets nieuws te melden. Dat spaart zich allemaal gezellig op tot september en dan begint de hausse aan informatie weer.

Ook mijn agenda laat dat beeld zien. Alles concentreert zich op september en inmiddels ook wat verder het najaar in. Ik verveel mij niet, hoewel: het is wel even wennen aan de driewekencyclus van Accountancynieuws, want dat is een stramien wat er strak inzit. Maar ik zit inmiddels wat na te denken over mijn lezing op de Accountancynieuwsdag. Ja, het duurt nog even, maar nu heb ik nog de kans om wat dingen uit te proberen. Ik ga niet alles verklappen, maar technici zijn nu ook al bezig met deze presentatie, het moet een cross-mediale belevenis worden. Wees gerust; het gaat natuurlijk over het raakvlak van accountancy, strategie en ICT, wat u gewend bent van mij.

Daarnaast probeer ik me ook al een beetje voor te bereiden op mijn reis naar India en China. Al een beetje aan het ‘voorlezen’ om me te verdiepen in cultuur en geschiedenis. Voor India voornamelijk, want dat van China is mij eigenlijk met de paplepel ingegoten. Probeer me er nog niet te veel op te verheugen, want het aantal inschrijvingen valt wat tegen. Zijn er dan geen accountants te vinden die offshoring met eigen ogen willen aanschouwen? Geen tijd, veel te druk en dadelijk verbaasd zijn als de naaste concurrent het inmiddels wel doet. Vandaag las ik dat de Chinese economie inmiddels groters is dan de Duitse. Al ga je alleen al mee om eens te proeven hoe dynamisch het Verre Oosten is. Ik ga zelf aansluitend nog enkele dagen naar mijn familie in China. Grappig is dat ik ons familiedorp gewoon via google maps kan opzoeken. Bent u benieuwd, klik dan eens op deze link en dan ziet u ons familiehuis, inmiddels opgeslokt in de stad Shenzhen (深圳). Kent u Shenzhen niet, dat is de plek waar uw mobieltje wordt gemaakt. Shenzhen is bij Hong Kong de grens over en dan bent u er al. De stad was de eerste speciale economische zone in China en is uitgegroeid van een vissersplaatsje met 30.000 inwoners tot een metropool met 17 miljoen inwoners. U leest het goed; in een periode van 30 jaar van het niveau van dorpje naar meer inwoners dan Nederland. In de toekomst is het de bedoeling dat de metro van Hong Kong en Shenzhen met elkaar verbonden worden. Het zal nog wel een tijdje duren, maar uiteindelijk zal de grens vervagen als China en Hongkong een gelijkwaardige economie kennen.

Geen opmerkingen: