19 juli 2007

Zullen we digitale vrienden worden?




Een tijdje geleden attendeerde een ex-collega mij op het verschijnsel van http://www.linkedin.com/ . Zeg maar een soort Hyves, maar dan serieuzer voor het zakelijke segment. Dus geen melige foto’s van vrienden maar een inzicht in je zakelijke netwerk. Dus dan probeer je dat op een regenachtige zondagmiddag en voor je het weet heb je connectie gemaakt met enkele mensen. En die kennen weer mensen die jij ook weer kent en voor dat je het weet, heb je er weer wat relaties bij. Mijn netwerk bestaat inmiddels uit 120 personen en die kennen weer meer dan 5000 mensen en die kennen weer een kleine 400.000 mensen.


Wat is nu de nut van dit alles? In de eerste plaats is het eenvoudig om je eigen netwerk goed in kaart te brengen en daarmee in contact te blijven. Je ontmoet natuurlijk in het leven voldoende leuke en interessante mensen met wie het lastig is om altijd in contact te blijven. Jij verandert van baan, zij veranderen van baan, je verliest elkaar een beetje uit het oog. Vorige week vroeg een collega: ‘Ken jij misschien iemand bij xxx?’ en warempel, via linkedin bleek ik daar weer iemand te kennen.


Zo werkt je netwerk weer voor jou. Ik ben overigens geen gehaaide netwerker als u dat mocht denken. Maar op een vroege morgen dacht ik terug aan de dag ervoor en besefte dat ik een netwerk had en dat dat netwerk mij een nieuwe klant had opgeleverd. Ik denk dat virtuele netwerken steeds belangrijker worden en over enkele generaties spreken we dan niet meer van het old boys network maar van het new boys network.






3 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat is handig!

Je kent er zelfs twee bij yyy...
Kun je mij daar niet eens introduceren?

Jan

Anoniem zei

Ook erg in opkomst: twitter.com. Hier kun je (als bedrijf of individu) een log bijhouden van relevante feiten/gebeurtenissen.

Eelke-Jan Jongsma

Fouk zei

Ja,

Afgelopen week stond daar een leuk stuk in het FD over! Kan je continue laten weten waar je mee bezig bent.

Voor jullie informatie ik ben nu bezig met het beleidsplan 2008-2011 van Alfa. En kijk waarschijnlijk nog even naar een aflevering van kidnapped. Vrijdag overigens een nieuwe blog.