13 juni 2013

And the Winner is.........


Het is misschien wel een nieuwe trend; verkiezingen waar accountants een rol in spelen. Natuurlijk, we hadden al het jaarlijkse Incompany-feestje van het meest klantvriendelijke accountantskantoor. Maar nu is Exact op zoek naar de Cloud Accountant en ook AFAS heeft dit jaar weer een verkiezing voor het beste AFAS-accountantskantoor. Voor dat laatste kunt u overigens nog uw stem uitbrengen. Kijk maar eens naar de filmpjes, daar wordt u echt lekker warm van. En we hebben misschien nog wel de belangrijkste verkiezing voor de boeg: die van de AFM. De toezichthouder neemt voor de zomer 30 NBA-kantoren onder de loep en in de zomer nog eens 20 SRA-kantoren. Helaas is de uitslag daarvan anoniem, maar als je hier als kantoor goed uitkomt, mag je jezelf daarvoor wel een prijs geven.

Maar nu even terug naar de Cloud Accountant van Exact. Een deskundige jury gaat bepalen wie de beste Cloud Accountant is. Ik heb ernstig overwogen om mijzelf op te geven. Was ik niet de eerste gebruiker van Exact Online? En heb ik niet ook nog een ander online boekhoudpakket in de markt gezet? Ik zat al in de cloud, toen anderen nog maar net de eerste geneugten van het internet aan het ontdekken waren. Ben een van de eerste gebruikers van Google Docs, geef presentaties met Prezi, sla veel privégegevens op in Dropbox en presentaties zet ik in Slideshare. Ben al jaren trouw gebruiker van 37 signals (de jury weet wel wat dat is) en zakelijk gebruiken wij Pipedrive om onze leadgeneratiecampagne in te volgen. Oh ja, we maken ook nog gebruik van SurveyMonkey en Surveygizmo om enquêtes uit te zetten onder klanten. En ook rondom #tuacc gebruiken we natuurlijk de nodige cloud-applicaties, zoals Eventbright, om onze bijeenkomsten te regelen. Mailchimp voor het versturen van de nieuwsbrieven en Paypal om ons geld op te ontvangen. En als we socialmedia ook mogen meerekenen, dan zit ik al jaren op TwitterLinkedin en FacebookGebruik Hootsuite om dat een beetje eenvoudig te kunnen beheren. Ben een beetje aan het spelen met Google+ en het recent door accountants ontdekte Path gebruik ik al meer dan een jaar. Kortom, persoonlijk denk ik wel dat ik een aardige Cloud Accountant ben.

Toch heb ik het niet zo op verkiezingen waarvoor je jezelf moet opgeven. Ook bij deAFAS-awards is dat het geval. Ik vraag mij af hoe dat dan gaat. Besluit je met de directie dat je je kantoor op gaat geven voor de awards? En hoe worden de genomineerden dan bepaald?Zou het niet chiquer zijn als een commissie van wijze mannen dat gaat bepalen? Nee, de waardevolste hoofdprijs die je kunt behalen, komt toch bij de AFM vandaan. Hierbij kun je jezelf alleen positief profileren door het gewoon echt heel goed te doen. Zo halverwege juli wordt de uitkomst van de NBA-kantoren bekend. Bij veel deelnemende kantoren zal de spanning even hoog oplopen als bij mijn middelste zoon, die dit jaar eindexamen deed.

Geen opmerkingen: