6 juni 2013

Innoveren is meer dan bier en bitterballen



Het Tuacc Innovatieplatform begint op stoom te komen. Na de kick-off op 26 juni aanstaande volgt een bijeenkomst samen met ondernemers. Waarom nu die confrontatie met de klanten? Omdat het belangrijk is dat we aansluiting houden met onze klanten en het maatschappelijk verkeer. Te vaak merk ik dat accountants toch wel heel goed zijn in het bedenken wat goed is voor de klant. Maar dat ook vragen aan de klant, vinden we eng.

Vorige week tijdens het Accountancynieuws ICT-event had ik een mooie slide, waarop ik al dromend mijn Google glass opzette. Dankzij intelligente big data kreeg ik door dat ik een bepaalde klant moest bellen, omdat zijn kredietovereenkomst over 3 maanden zou gaan verlopen. ‘Dat is de verantwoordelijkheid van de klant!’ scandeerde een cynische accountant 1.0 vanaf rij vier. Een wrede verstoring van mijn droom, maar een mooi voorbeeld van hoe wij als accountants nog denken. Afschuiven en vooral geen verantwoordelijkheid nemen. En denkt u nou niet dat dit een geïsoleerd geval is. Uit recent onderzoek van Exact blijkt dat ruim 85% van de ondernemers hun accountant niet proactief vindt.

In het huidige tijdsgewricht waarin de klant steeds mondiger en veeleisender is, kan dat niet meer. Wij moeten juist proberen om de verwachtingen van onze klanten te overtreffen. Dat lukt dus blijkbaar niet in 85% van de gevallen. Ik sprak zelf nog niet zo lang geleden een ondernemer die mij het volgende verhaal vertelde. Hij had zijn accountant gebeld, omdat hij zowel in zijn persoonlijke als in zijn zakelijke leven voor een aantal belangrijke keuzes stond. Hij had zijn accountant uitgenodigd voor een goed gesprek. Ze waren gaan zitten, het werd inderdaad een goed gesprek en de accountant zou nog terugkomen op een aantal dingen. Toen hij diezelfde accountant een paar maanden later belde om te vragen of er nog iets kwam, gaf de accountant aan dat hij er nog even niet aan toegekomen was. Omdat hij het te druk met zijn werk had.

Kortom, er is nog wel een hoop te verbeteren in de rol tussen accountant en ondernemer/klant. Daarom willen we de 26e ook graag in gesprek met ondernemers. Om te vragen hoe zij onze rol zien en om te horen waar ze innovatie van ons verlangen. Alleen door te vragen word je wijzer. Dus doe eens gek, neem een van je klanten mee en kijk wat je van elkaar kunt leren.  


Geen opmerkingen: