1 oktober 2009

Uitzieken



Het is weer even geleden sinds mijn laatste blog. U denkt natuurlijk ‘druk, druk, druk’. Nee, ik lag gevloerd door een griep op bed. Na een dag toch mailen en twitteren greep mijn echtgenote in met de mededeling dat als ik dan toch ziek was, ik offline maar beter moest worden. En ze had, zoals gewoonlijk, gelijk. Dus met rust te bedde las ik het eerste deel van de millenniumtrilogie uit. Las ik een week of twee financiële dagbladen door en kwamen er soms met koortsvlagen goede nieuwe ideeën bij mij op en dat allemaal offline. Maar de koorts, snot en bacillen zijn nu weer weg dus moeten we al het geleerde maar weer eens in een blog verwerken, ik liep tenminste twee weken achter.

In het FD las ik over het mistroostige optreden van Balkende, geen visie, geen passie en hij had zijn dag niet. Nu had ik meerdere dagen voordat ik door mijn vrouw thuisgehouden werd, ook meerdere dagen mijn dag niet. Maar toch ging ik door, men verwachtte mij op de NIVRA Young Professionals Day en de week daarop had ik een aantal zeer belangrijke afspraken die mij er van weerhielden om in mijn bed te ploffen. Dus ‘hoezo, ik had mijn dag niet’. Voor een salaris op Balkende-norm – even helemaal anders, ik wil voorstellen om bij een eventuele verandering van premier wel de Balkenende-norm erin te houden, dus in die toekomst geen Bos-norm of Verhagen-norm, nee we houden het gewoon op de Balkenende-norm – moet je niet zeuren dat je je dag niet hebt, dan moet je altijd knallen.

En de plannen van het kabinet vielen ook tegen. Mijn voorstel: we pakken gewoon de laatste editie van de Harvard Business Review en nemen dat als uitgangspunt. Stonden mooie en bevlogen stukken in van Prahalad en van Bill Clinton. Want terwijl een aantal ambtelijke werkgroepen aan de slag gaat, worden in de wereld inmiddels gewoon weer de mouwen opgestroopt en wordt begonnen om de boel weer op te bouwen, groener en verantwoordelijker. Ik las een stuk in de NRC dat in het noorden van China enorme windmolenparken neergezet worden en dat die binnen een paar jaar in 20% van China’s energiebehoefte moeten voorzien. 20% van China’s energievoorziening; als we dat in Nederland zouden doen, dan vliegen de stoppen uit de meterkast. Nee, in Nederland gaan we dat eerst aan de ambtenaren vragen. Nu kan ik natuurlijk een hele flauwe grap over ambtenaren maken, maar dat laat ik dit keer over aan uw eigen fantasie en u mag ze natuurlijk opnemen in het commentaar.

Hoorde van de week dat onze premier onder de indruk was geweest van de lezing van Obama voor de VN. Ja, JP, zo doe je dat; Obama gaat niet zitten zeuren dat het niet goed gaat met de Amerikaanse gezondheidszorg. Tussendoor doet hij gewoon even een VN en een G20. De VN had dit jaar ook een cabaretier uitgenodigd in de persoon van meneer Kadaffi, ik vraag mij af ‘Kunnen we die niet inhuren voor de eindejaarsconference dit jaar als Youp het niet wil doen?’
En als het over de crisis gaat, dan twijfelt iedereen nu of het een VW- of een Japanse variant wordt. Ik heb liever nog een dip, om iedereen duidelijk te maken dat het echt menens is en misschien dat die ambtenarenwerkgroepen het opgeven, want dan moeten ze met echte voorstellen komen. De Japanse variant (na de dip heel lang een hele lage groei) zie ik niet zo zitten, want dan modderen we voorlopig nog even door. Nee, dan liever even heel goed uitzieken en daarna gezond weer aan de slag.

Geen opmerkingen: