3 juli 2009

Changing



I've walked in these old shoes
I feel they fit me best
They're just al little loose
They get me where I go
They've been there, watched me grow
And put me to the test

I've been told so many times
Be careful you might fall
I'm ready for it all

What would you say
If we could make something amazing
Is it too far to where you are
Look at me changing
One frame out of time
I'm crossing the line
To something amazing

I thought the world was small
I thought I'd seen it all
But now it turned around
It's all upside down
I throw these shoes away
And get a brand-new pair
To take us out of here

Look how they make me shine
Just like Queen Valentine
This is a special day

What would you say
If we could make something amazing
Is it too far to where you are
Look at me changing
One frame out of time
I'm crossing the line
To something amazing

Can't find the reason, hiding away
Why did it take so long
Empty excuses, scared of what truth is
Kept me from moving on

What would you say (2x)

Is it too far to where you are
Look at me changing
What would you say
If we could make something amazing
Is it too far to where you are
Look at me changing
One frame out of time
I'm crossing the line
To something amazing
This is something amazing
Something amazing
This is something amazing

Bovenstaande tekst is van Ilse de Lange; ik beluisterde dit liedje laatst en merkte dat het gewoon over verandering gaat. Verandering waarover ik het in mijn vorige twee blogs ook heb gehad. De vraag is of wij als accountantsberoep wel moeten veranderen. Ik denk van wel, omdat de omgeving waarin wij leven ook sterk aan het veranderen is. Niet alleen op ICT-gebied, maar ook vertrouwen - toch een beetje ons handelsmerk – heeft een andere betekenis gekregen.

Dat betekent dat je als beroep continu moet veranderen. Als we terugkijken op de afgelopen jaren, dan is er wel een hoop veranderd, maar tegelijkertijd toch ook een heleboel niet. Want het feit dat er veel veranderd is, lag dat nu aan onszelf of was dat omdat de wetgever ons feitelijk dwong en wij ons daarom wel moesten aanpassen? Verandering moeten we niet verwarren met innovatie. In mijn vorige blog gaf ik al aan dat verandering niet met hele grote stappen zal gaan, maar meestal geleidelijk. Wel is het dan altijd handig om de koers te weten, waar je uiteindelijk wilt uitkomen. De veranderingen zullen met kleine stappen gaan en wanneer en hoe die stappen gezet zullen gaan worden, is mede afhankelijk van uw eigen keuze. Er zijn kantoren die graag voorop willen lopen bij een bepaalde ontwikkeling en anderen zullen dat weer op een later moment doen.

Er zijn ook mensen die denken dat je in je in tijden van crisis beter niet te veel aan innovatie kan doen. Ik merk juist het tegenovergestelde: deze tijd is een gemakkelijke tijd om echte verandering er doorheen te krijgen, we hebben immers toch al pijn. Don Tapscott gaf enkele weken geleden een lezing in Nederland en die noemde het geen crisis maar een diepgaande structurele verandering van de samenleving. Kijkend naar de uitdagingen die we op energie- en milieugebied hebben, geloof ik wel in het verhaal van Tapscott, maar ik kom daar in een latere blog nog wel op terug.

Veranderen doen we dus in kleine stapjes, als we maar weten welk einddoel we voor ogen hebben. Vandaar ook mijn verhaal over het accountantskantoor in 2020. Deze week hoorde ik dat Nederland een gooi wil doen naar de Olympische Spelen in 2028, ik ben daar een groot voorstander van. Dan hebben we namelijk een punt op de horizon waarop wij ons kunnen focussen. En het zorgt voor dynamiek, zowel voor als na de Spelen. Kijk maar eens wat er gebeurd is met Barcelona, Athene en Peking. Daarom is het misschien ook wel belangrijk dat u een beeld maakt van uw kantoor in 2020, en dat ook deelt met uw medewerkers; het doel wordt dan duidelijk. En dat we daar niet in een keer komen, dat snapt iedereen wel.

Om een beeld te vormen van de toekomst, is het belangrijk dat u kennis neemt van de trends die de komende jaren gaan spelen. Zelf heb ik net ‘Microtrends’ van Adjied Bakas en ‘De Toekomst is Groen’ van Thomas Friedman gelezen, beide geven een beeld van hoe de toekomst eruit zal zien en zo zijn er nog wel meer boeken. Ook kunnen soms beelden helpen, vandaar het filmpje dat ik hierboven opgenomen heb. Kortom, misschien is het deze zomer eens tijd om de ogen te sluiten en te bedenken hoe uw kantoor eruit ziet in 2020 of – misschien nog beter – in 2028 als de Olympische Spelen in Rotterdam gehouden worden.

Geen opmerkingen: