16 juni 2009

Wild geschut




Hierbij mij reactie op de weblog van Wildschut.

Ik vind het erg jammer dat jullie mij in jullie weblog neerzetten als iemand die alleen maar denkt aan de beeldvorming. Waarom is de titel van mijn weblog dan ‘Eigen schuld, dikke bult’ en sluit ik af met dat dit een enorme wake up call is voor het accountantsberoep om nu daadwerkelijk aan de slag te gaan met XBRL? Ik wil dan de lezers aanraden om mijn weblog even helemaal te lezen.

Het gaat inderdaad om wat je concreet doet om XBRL mogelijk te maken en niet om de praatjes erom heen. En wat hebben de Wildschutters dan gedaan tot op de dag van vandaag om XBRL mogelijk te maken? Een mooie lange lijst van eerdere weblogs komen voorbij. Geen probleem, kan ik ook doen, vaak genoeg over XBRL geschreven, zowel positief als negatief. Maar wat doen we nu concreet? In mijn weblog spreek ik de waardering uit voor een aantal kantoren die veel werk hebben verricht, zoals PwC, BDO en Gibo. Mijn organisatie investeert dit jaar meer dan 4 miljoen euro in het optimaliseren van de primaire processen en XBRL maakt daar een wezenlijk onderdeel van uit.

Wat ik alleen niet snap, is dat zowel BDO als Gibo in een artikel in de NRC gaan beweren dat accountants helemaal niets aan XBRL doen; dat maakt hun eigen inspanningen ook overbodig. Natuurlijk mag je kritisch zijn naar de collega’s, maar van dit soort zelfkastijding snap ik niets en dat zorgt inderdaad voor een slecht imago bij de borreltafel. En Emile Ratelband, daar maak ik mij helemaal geen zorgen om. Het gerucht gaat dat hij een nieuw programma gaat maken over de kredietcrisis en nog een accountantskantoor zoekt om voor een paar ton mee te doen. Ik denk dat hij na zijn uitspraken weinig kans maakt.

En dan nog even waar het echt over gaat. Hoeveel gaan wij nu eigenlijk besparen voor de klant met XBRL? Hierbij een kleine inschatting van mij. BTW-aangifte met XBRL, doen we al elektronisch. VPB- en IB-aangifte met XBRL, doen we al elektronisch. Loonaangifte met XBRL, doen we al elektronisch. Jaarrekening met XBRL: daar zou het eerste winstpunt liggen. Maar ik maak die jaarrekening met de huidige software al efficiƫnt en of ik hem nu in een enveloppe stop of ik verstuur hem elektronisch, dat levert mijn klant niet zoveel op. Of het zou zo moeten zijn dat de tarieven van de KvK gehalveerd worden. Verkorte winstaangifte, ik heb begrepen dat de Belastingdienst ook nog wat tegemoet moet komen om een aantal zaken te regelen. De huidige pilot duurt natuurlijk veel te lang en daar hadden we al lang uit moeten komen.

Of informatievoorziening naar de banken? Ja, en dan gecombineerd met rating. Kijk, dat is nu iets waarvan je zegt ‘daar ligt een nieuw terrein voor de accountant’. (Heb ik Wildschut nog niet over gehoord.) Toegevoegde waarde richting de klant, de bankier en de accountant die dezelfde taal gaan spreken en als we de spullen efficiĆ«nt het banksysteem in krijgen, dan is XBRL een prima hulpmiddel. Kortom, ik ben nog steeds op zoek naar de killer application waarmee ik inderdaad mijn klanten veel meer kan bieden.

En als we dan echt met de billen bloot gaan, heren, dan zal ik als eerste de broek laten zakken. Waar was ik in het hele XBRL-debat? In de beginjaren was ik redelijk betrokken. Was Exact niet de software waar voor het eerst XBRL in zat, zodat we het ook in de praktijk konden laten zien? Daar is een groot aantal jaren door de Belastingdienst maar al te graag gebruik van gemaakt. Van harte het convenant ondersteund. Maar ik heb mij daarna een beetje teruggetrokken. Waarom? Omdat dit soort innovatieprocessen ook tijdelijk een beetje rust nodig heeft, zodat de betrokken mensen de tijd hebben om alle puntjes op de i te zetten. Maar het ging een aantal mensen niet snel genoeg. Het NTP was koud begonnen of heel zakelijk Nederland had al een brochure op de mat liggen met alle voordelen. Vaak ging de beschuldigende vinger naar de softwareleveranciers en daar heb ik mij toen tegen verzet. Nu gaat de vinger weer naar de accountants en daar verzet ik mij ook tegen. Niet omdat ik tegen XBRL ben, maar omdat je eerst je huiswerk af moet hebben voordat je daadwerkelijk naar de markt moet gaan. En nu Wildschut, is het jullie beurt: geen woorden maar daden. Natuurlijk heeft Marc veel werk verricht in allerlei internationale gremia, maar komt daarmee de implementatie van XBRL bij het accountantskantoor om de hoek dichterbij? En waar is de accountantsverklaring bij de XBRL-jaarrekening? Natuurlijk hebben jullie veel lovende en kritische woorden geschreven over en aandacht gevraagd voor XBRL, alle lof. Maar jullie eigen jaarrekening al ingeleverd met XBRL? Of doet jullie accountant dat voor jullie?

Fouk ;-)

Geen opmerkingen: