16 juni 2009

Het nieuwe vergaderen



Afgelopen week hebben wij met al onze directeuren vergaderd in het nieuwe pand van Microsoft. Wij waren door Microsoft uitgenodigd en het leek mij een mooi vervolg op een lezing van Dick Bijl over ‘Het Nieuwe Werken’. In het nieuwe pand van Microsoft is het Nieuwe werken tot in de kleinste finesses doorgevoerd. Niemand heeft een vaste werkplek, zelfs de directie niet. Het is eigenlijk meer een groot ontmoetingscentrum waar mensen, afhankelijk van het werk wat ze moeten doen, er een geschikte plek voor vinden. Wat mij vooral opviel, was dat de meeste mensen in het kantoor aan het samenwerken waren, maar niet in een traditionele vergadering, maar in een veel lossere setting.

En werken doe je niet alleen op kantoor, maar ook buiten de deuren van het kantoor. Dat kan thuis zijn, maar ook bij een andere organisatie of in een park. Door de technologie van vandaag kunnen we natuurlijk plaats- en tijdonafhankelijk werken. Op de website van Alexander Leppink vindt u een leuk filmpje over dit kantoor.
Toch merk ik nog steeds dat dit voor veel mensen in onze beroepsgroep moeilijk te begrijpen is. Vindt u dit ‘nieuwe werken’-gedoe ook onzin, lees dan eens het boekje ‘Leidinggeven zonder bevelen, de output manager’, of ‘Leidinggeven aan professionals, niet doen!’ Die leren dat creatieven – en daar versta ik ook accountants, fiscalisten en adviseurs onder – beter functioneren in een setting die creativiteit uitlokt.

Terug naar onze dag bij Microsoft. Uiteraard kregen wij van Microsoft ook een presentatie over de visie van hen op de toekomst in de zakelijke dienstverlening. Ik zag wat mooie voorbeelden van bankportalen, waar je met een beetje fantasie ook een accountantskantoor bij kan bedenken. Kortom, een heel inspirerende sessie.

En hoe is het dan om uiteindelijk te vergaderen in zo’n creatieve setting? Ik heb af en toe het idee gehad dat wat Microsofters stiekem bij ons door de deur kwamen gluren om te ervaren hoe accountants nu vergaderen. Met veel papier en maar twee mensen met een laptop. Maar ze hadden het toch een beetje mis. Want ter voorbereiding op onze vergaderingen wordt door ons over belangrijke zaken gediscussieerd via het internet. We doen dat via basecamp, waarin de directeuren uitgebreid met elkaar van gedachten kunnen wisselen en dat is weer input voor ons ter voorbereiding op belangrijke beslissingen. Ik weet niet of andere accountantskantoren dat inmiddels ook doen, maar daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. En gezien de tijdstippen waarop mijn collega’s de discussie voerden, durf ik wel te beweren dat wij inmiddels ook een beetje aan het Nieuwe werken zijn.

Geen opmerkingen: