15 juni 2009

Een avondje televisie

Na een drukke week een avondje televisie om te ontspannen. Maar nu in Hilversum de vakantie begonnen is, is er maar weinig op televisie. Vandaar dat ik maar gekeken heb naar de Key Note van Apple van vorige week.

Je kan hier overigens op verschillende manieren naar kijken. Allereerst keek ik als iemand die geïnteresseerd is in presenteren en om eerlijk te zijn: die Amerikanen kunnen er toch wel wat van. Goede verhalen, ondersteund door sprekende beelden, afgewisseld met filmpjes. De openingsfilm was natuurlijk een flinke steek onder water naar Microsoft en in de loop van de presentatie volgden er nog meer. Ik ben wel van mening dat we in Nederland de laatste jaren ook een enorme stap hebben gemaakt op presentatiegebied. Maar toch zie ik vaak nog mensen stuntelen met hun presentatie of toch weer gedateerde Powerpoints gebruiken. Bewegende tekeningen in een Powerpoint is zo 2000. Maar in Nederland zie ik het maar weinig; een enorm scherm waar met meerdere beamers op geprojecteerd wordt. Of presentaties waarin filmpjes, wel HD, goed geïncorporeerd zijn. Het deed mij wel weer even terugverlangen naar de Accountancydagen die ik mocht organiseren en waar we ook altijd veel detail besteedden aan de techniek achter de presentaties. Ach ja, dat zal wel iets van ICT’ers blijven.

De tweede manier om naar de presentatie te kijken is de wijze waarop Apple er toch weer in geslaagd was om een enorme vloed aan (ver)nieuwde producten op de markt te zetten. Zo was er natuurlijk de nieuwe Iphone, maar ook een reeks nieuwe laptops en maar liefst twee besturingssystemen voor de computers en voor de Iphone. Ik zit met smart nu op die laatste te wachten, omdat op mijn Iphone knippen en plakken toch wel iets is wat ik echt mis.

Apple introduceerde ook een versie van haar browser Safari en kondigde aan dat die nu wel heel snel is geworden, veel sneller dan de concurrenten Internet Explorer, Google Chrome en Mozilla Firefox. Toch wel een beetje nieuwsgierig geworden heb ik Safari geïnstalleerd (het is er ook voor Windows XP en Vista!!) en moet bekennen dat dit inderdaad nu de snelste browser is.

Kortom, een avondje vermakelijke televisie waar je nog wat van leert, terwijl Hilversum al van de vakantie geniet.

Hieronder de snelle 3 minuten versie, de volledige versie is te vinden op http://www.apple.com/nl/quicktime/qtv/keynote/ (let op hiervoor heb je quicktime nodig)

Geen opmerkingen: