17 juni 2009

Cashless


Afgelopen week hoorde ik het nieuwe woord Cashless. De supermarkten in Nederland willen het contante betalen gaan afschaffen, want dit wordt te duur. Wel grappig dat we inmiddels in een stadium zijn dat geld te duur is geworden. Het moet natuurlijk vervangen worden door digitaal geld op een bankpas, een creditcard en ik denk over niet al te lange termijn je mobiele telefoon en je OV-card. Nee, niet schrikken, ik denk echt dat wij in de toekomst gaan betalen met de kaart waarover nu zoveel ophef is geweest, de OV-kaart. Ik zag het al in Hong Kong waar je in de supermarkt of in de bioscoop gewoon kan betalen met je OV-kaart. Hoe het dan zit met misbruik? Nu krijg je in Hong Kong een boete van 1.000 euro als je een papiertje op straat laat vallen, dus laat staan wat je boven het hoofd hangt als je een pasje vervalst.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik voor een groot gedeelte al cashless ben, hoewel ik nog niet weet hoe ik dan dadelijk mijn rondje over de weekmarkt moet gaan doen. Waarschijnlijk reken ik daar af met mijn mobiele telefoon. Nadat we cashless zijn geworden, moeten we ook nog het laatste niet digitale fenomeen slechten: de factuur. Ik heb eerder dit jaar al het nodige geschreven over de ontwikkelingen rondom digitaal factureren. Ik mag er nu voor NIVRA en NOvAA samen een boekje over schrijven; ik moet nog onderhandelen of dat een gewoon boekje wordt of een digitaal boek. De komende tijd zal ik u op de hoogte houden van mijn ontwikkelingen op dit gebied.

Geen opmerkingen: