18 juni 2009

Open



Vorige week heb ik een ontmoeting gehad met de eigenaren van CaseWare International die mij even een korte blik in de toekomst van CaseWare lieten zien. Ik moet u eerlijk zeggen: ik was zeer onder de indruk van zeg maar CaseWare Web 2.0. Maar ik ga daar in dit stuk niet alles over verklappen, dat moet CaseWare zelf maar doen. Het belangrijkste van die meeting was het woordje Open. Caseware bouwt haar nieuwe ontwikkeling op basis van een principe en dat is OPEN.

Open wil zeggen dat het voor andere pakketten heel eenvoudig is om te kunnen communiceren met Caseware en dat is een van de uitgangspunten van Web 2.0. Dat betekent dat ik dadelijk mijn CRM er gemakkelijk op kan aansluiten, of dat ik een applicatie kan ontwikkelen voor mijn Iphone die praat met CaseWare. CaseWare kijkt voor haar ontwikkelingen sterk naar Google, die ook Open sterk in het vaandel heeft staan voor de ontwikkeling van haar applicaties. En ik ben van mening dat meer softwareleveranciers dit voorbeeld zouden moeten volgen. Nog veel te vaak hoor ik dat softwareleveranciers proberen zelf iets te ontwikkelen in plaats van aan te sluiten op andere leveranciers. In de toekomst zal een aantal leveranciers een platform gaan bieden, waarop andere leveranciers met tools zullen gaan aanhaken.

Voorbeelden zijn er inmiddels te over, kijk maar naar de sociale netwerken, zoals LinkedIn en Hyves. Andere applicatie pluggen in op het platform dat deze applicaties bieden. Zo sloot ik afgelopen weekend binnen een minuut of drie mijn Twitter aan op LinkedIn en communiceren die nu met elkaar. In de toekomst hebben we dus een controleplatform van CaseWare, waarop andere leveranciers of eigen applicaties op inpluggen. Er ligt nog een heleboel moois in het verschiet.

Geen opmerkingen: