25 april 2009

Employability



Woensdag 22 april sprak ik voor een kleine 200 studenten op de hogeschool Rotterdam. Voor mij een beetje een déjà vu, omdat ik hier ooit ook les heb gehad. Niet dat ik nog maar iets herkende want toen heette het nog de HES Rotterdam en het gebouw is in de loop van de jaren totaal uitgebouwd. Ik had een afspraak met de heer Engelsman, de coördinerende docent. Toen we elkaar zagen was er direct herkenning omdat ik inderdaad ooit les van hem heb gehad. Nederlands gaf hij en dan is het wel weer grappig dat je Engelsman heet. De vraag was of ik iets wilde vertellen over employability. Employability is dat niet hoe je je voorbereid op de arbeidsmarkt om daar meer kans te maken? In het afgelopen half jaar is de arbeidsmarkt natuurlijk wel een beetje veranderd. Veel zakelijke dienstverleners hebben natuurlijk onder druk van de crisis mensen moeten ontslaan. En dus is er ineens ook een anders arbeidsperspectief voor studenten accountancy, bedrijfseconomie en financieel management. Ik heb de studenten dus verteld dat zij zich vandaag al zorgen moeten maken hoe hun kansen dadelijk zijn op de arbeidsmarkt. De vacatures nemen af en er is veel meer concurrentie op de arbeidsmarkt. Daarnaast is het IK tijdperk een beetje voorbij en gaan we toch veel meer naar een WIJ tijdperk. De spanning is dus wel een beetje uit de arbeidsmarkt en ik denk dat de komende lichting afstudeerders daar als eerste mee geconfronteerd gaat worden. Voor accountantskantoren biedt dit ook kansen omdat we minder concurrentie hebben van andere zakelijke dienstverleners en we dus beter in staat zijn om de krenten uit de pap te kiezen. Ik hoop dat ik de studenten niet in verwarring heb achtergelaten, want ik moest er snel weer van door naar mijn tweede lezing…………………………

Geen opmerkingen: