27 april 2009

Ondernemen in zwaar weer




……………….Mijn tweede lezing van woensdag 22 april gaf ik bij de Kamer van Koophandel in Rotterdam, over de gevolgen van de kredietcrisis. Niet alleen ,maar samen met een bankier, een gerechtsdeurwaarder, een arbeidsrecht advocaat en een echte ondernemer. Het laatste verhaal van de ondernemer was (zonder afbreuk te willen doen aan de andere sprekers) echt leuk omdat het ging over een ondernemer die failliet was gegaan tijdens de Russische crisis maar daar uiteindelijk veel sterker uit was gekomen. Zijn tips open blijven communiceren en eerlijk te zijn naar alle partijen. Het mag duidelijk zijn dat de arbeidsrecht advocaat vooral inging op het ontslagrecht, de gerechtsdeurwaarder op het debiteurenrisico en de bankier op financieringen en de welke door de overheid gegarandeerde regelingen er zijn. Ik zelf heb het gehad over hoe je in deze crisis vooral ondernemer moet blijven, oren en ogen open en je moet sturen op feiten en niet op basis van gevoel. Daarnaast dat er in deze tijd maar een adagium is en dat is “cash is king”. Ondernemers moeten in deze crisis gewoon bovenop de centen zitten. Daarnaast ben ik ingegaan op de maatregelen die de overheid heeft genomen en wat je als ondernemer daar mee kan. Het was een boeiende middag waarin alle lezingen elkaar goed aanvulde en ik ging dus tevreden op weg naar mijn laatste lezing voor deze dag……………………………

Geen opmerkingen: