29 april 2009

Blauwe Oceanen in Dordrecht

De Jonge Ondernemers in Dordrecht hebben mij gevraagd om een avondje na te denken over de blauwe oceanen strategie van Kim Chan. Deze strategie methode gaat ervan uit dat je niet moet vechten tegen je concurrenten (de rode oceaan) , maar juist moet nadenken hoe je je concurrentie irrelevant kan maken(blauwe oceaan). Natuurlijk een moeilijke opgave die heel veel creativiteit vereist. Het standaard voorbeeld dat altijd wordt aangehaald is Cirque du Soleil die natuurlijk een heel andere circus beleving heeft neergezet en ook uiterst succesvol is. Een ander voorbeeld is Andre Rieu die klassieke muziek open heeft gesteld voor een veel bredere groep van toehoorders en daar ook een beleving van heeft gemaakt. In de zakelijke dienstverlening vindt ik de door mij eerder aangehaalde Umpqua bank ook een mooi voorbeeld van een blauwe oceaan strategie. In de loop van de avond werd de groep in tweeën gedeeld en hebben ze nagedacht over een blauwe oceaan voor twee van de leden. De creativiteit spatte ervan af en ik wat heel leuk was dat deze jonge ondernemers elkaar heel eerlijk van opbouwende kritiek voorzagen. Moe maar voldaan keerde ik na deze lezingen marathon tevreden naar huis terug. Op een dag veel leuke mensen ontmoet studenten en ondernemers, mijn visie kunnen delen en een hoop reflectie gehad. Wat heb ik toch een mooi beroep.

Geen opmerkingen: