24 maart 2009

India Revisited


De eerste etappe van mijn virtuele sabbatical stopt in India. Ik was bevoorrecht het land ruim anderhalf jaar geleden te bezoeken en nu dus weer terug. Kijkend naar de mogelijkheden van outsourcing raakte ik onder de indruk van dit mooie land met mooie mensen. Helaas heeft het land ook een keerzijde; de grens tussen rijkdom en armoede is flinterdun. Dat India inmiddels meer is dan alleen maar een land om te outsourcen, wordt onder andere bewezen door Tata, die vandaag meer details bekendmaakte over hun nieuwe auto. Maar ook op ICT-gebied gebeurt er veel in India, vooral daar waar het gaat om zogenaamde SAAS-(software as a service) oplossingen. Ik heb in mijn weblog wel eens uitgebreid aandacht besteed aan Basecamp van 37signals, een online oplossing voor projectbeheersing. We maken er bij Alfa inmiddels gebruik van voor meer dan 20 (deel)projecten. Zowel medewerkers van Alfa als een groot aantal toeleveranciers en adviseurs kunnen op basecamp inloggen.

Uit India komt nu www.deskaway.com, wat een uitgebreidere functionaliteit biedt dan Basecamp en tegen een lagere prijs. Ze hebben zelf een conversietool voor de Basecamp-bestanden. Mijn eerste indruk is dat het oogt als een zeer verzorgde online applicatie en als ik niet al op Basecamp zat, zou ik zeker gaan twijfelen. Een aantal zaken werkt zo op het eerste gezicht beter dan in Basecamp en ook de managementrapportage is uitgebreider.

www.zoho.com biedt een volledige kantoorsuite en is daarmee een rechtstreekse concurrent van Google Apps. Ook hier weer een zeer verzorgde applicaties die online worden aangeboden. Een groot aantal opties wordt ook gratis aangeboden, met uiteraard wat beperkingen.

En zo kan ik nog een langer lijstje opnoemen van online toepassingen uit India, hetgeen bewijst dat India zeer zeker niet stilstaat. Natuurlijk heeft men last van de crisis, maar saneren zal bedrijven alleen maar doen beslissen om nog meer te gaan outsourcen. De afhankelijkheid van de Amerikaanse markt blijft wel groot en zolang het daar regent, regent het natuurlijk ook in India.

Geen opmerkingen: