30 maart 2009

Generatie G (II)


Ik zou nog terugkomen op mijn verhaal over de Generatie G, waarbij G staat voor Generosity en eigenlijk een beetje een tegenhanger is van de Greed waar we nu mee afrekenen.

Een mooi voorbeeld is het seminar dat Jan Wietsma mede organiseert op 15 april aanstaande, de opbrengst komt ten goede van de Stichting Emma at work. Dat past natuurlijk bij een seminar dat gaat over maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar men had ook iets anders kunnen kiezen.

En ander voorbeeld vind ik het initiatief van de Umpqua bank, waar medewerkers per jaar 40 uur mogen besteden aan vrijwilligerswerk; ook in Nederland zien we dergelijke initiatieven. We moeten daarbij wel oppassen dat we heel sociaal – in plaats van het jaarlijkse uitje – een dagje gehandicapten gaan duwen, als we volgend jaar dan toch maar weer skiĆ«n met het hele bedrijf. Kortom, het moet niet iets eenmaligs zijn, maar het zou eigenlijk verbonden moeten zijn met de cultuur van de organisatie.

Ook kan worden gedacht aan iets groens. Waarom niet een collectief investeringen in een windmolen in de Noordzee in ruil voor gratis stroom? Iets als Wikipedia is natuurlijk een mooi voorbeeld van samen delen. Maar zie ook de trend van gratis kranten en was Accountancynieuws zo populair geweest als het niet gratis was? Deze subtrend wordt ook wel Free Love genoemd. Dat is natuurlijk nooit helemaal gratis, maar in de ruil voor een advertentie o.i.d.

Een volgende keer misschien een andere trend.

Geen opmerkingen: