28 maart 2009

Een dagje bij Taco

Afgelopen week ben ik een dag in de leer geweest bij productiviteitsgoeroe Taco Oosterkamp. Ik heb eerder over Taco geschreven en zijn boekje ‘Iedere dag je e-mailbox leeg’. Ik weet dat dit laatste voor veel mensen een utopie is, maar voor mij is het inmiddels werkelijkheid, al dient de eerlijkheid wel te zeggen dat ik er wel meer taken bij heb. Maar nu een hele dag van Taco over de methodiek ‘Getting Things Done’ en dat is eigenlijk iedere dag je hoofd leeg. Taco liet onder andere met een onderzoekje zien dat wij vandaag de dag nog maar gemiddeld 3 minuten ongestoord kunnen werken voordat we weer gestoord worden door telefoon, mail, chat, vriendelijke collega’s of een andere informatieprikkel. De moderne maatschappij zorgt er nu eenmaal voor dat wij iedere dag zoveel informatie te verstouwen krijgen, dat we eigenlijk niet meer in staat zijn om die te verwerken. Gelukkig ben ik niet de enige met dit probleem, getuige de hoge opkomst voor deze bijeenkomst.



Tijdens de dag leer je omgaan met al die losse eindjes die door je hoofd zweven en waar je morgen, gisteren of over twee weken misschien iets mee moet. Getting Things Done is daar een goede methode voor en het voordeel vind ik dat Taco hem ook erg praktisch heeft gemaakt. De methode is komen overwaaien uit Amerika en is bedacht door David Allen. Probleem is echter dat ik de boekjes van David Allen niet echt toegankelijk vind. Zoals gezegd vult Taco dat praktisch in en aan het einde van de dag ga je dus naar huis met een stuff bakje, stuff mapje en een hoop handige tools om direct mee aan de slag te kunnen. Vandaag kreeg ik ook al het eerste herinneringsmailtje, dat mij er op attendeerde dat ik natuurlijk wel met het geleerde aan de slag moet.


Aan het einde van de dag gaf Taco nog een presentatie van zijn uitwerking van Getting Things Done in Outlook en dan vallen er mensen gewoon van hun stoel. Zoals aangegeven, ik werk hier al een tijdje mee en kan aangeven dat het werkt. De dag was een goede aanvulling om de boel nog wat verder aan te scherpen. Ik doe nog maar 1 keer per dag mijn mail en daarna is mijn inbox ook leeg, de rest van de dag kijk ik niet meer naar mijn mail. Ik weet dat veel mensen mij dan vol ongeloof aankijken, maar waarom zou ik mij heel de dag laten afleiden door in de mail te kijken. Hoeveel mailtjes ontvangt u per dag waarop u per se binnen een uur moet reageren? Of heeft u dan ook al last van BBHD, BlackBerry Heel Druk?




Recentelijk gaf ik een cursus en toen heb ik maar mailpauzes ingelast, omdat ik een aantal accountants had die niet van hun mobiel konden afblijven. Als dat allemaal spoed was, dan heb ik wel erg medelijden, want dan hebben ze de boel thuis en op kantoor niet goed geregeld. Om eens te testen hoe vaak u door u mail gestoord wordt, heb ik nog een leuk testje voor u. Zet uw mobiel op trilstand en zorg er voor dat u gebruik maakt van pushmail; dat wil zeggen dat u direct uw mail ontvangt. Stop de telefoon in uw borstzakje of uw broek (ik weet even niet waar dames hun mobiel laten). Zet de mail op uw computer uit en probeer dan één uur geconcentreerd te werken aan een belangrijk stuk. Hoe zenuwachtig wordt u van getril?

Voor productiviteitstips kunt zich op http://www.meereffect.nl/ inschrijven op de nieuwsbrief van Taco.

Geen opmerkingen: