2 februari 2009

Umpqua bank



Het bedrijf onderaan de foto’s op mijn vorige blog was de Umpqua bank. Nooit van gehoord? Ik ook niet, tot vorige week tijdens mijn bezoek aan de Yellow Cats. Het verhaal van de bank is als volgt: ooit zat het in grote problemen en ze trokken toen een goeroe op bankgebied aan. Deze transformeerde de bank op niet alledaagse wijze. Hij transformeerde de bankfilialen tot een mengeling van een hotellobby en een starbucks. In de bankfilialen kan je altijd even langswippen voor een kopje van hun eigen blend koffie. Al het personeel ging op training bij hotelketens om klantvriendelijkheid te leren. De bank profileert zich echt als een groene en duurzame bank met veel aandacht voor het lokale ondernemerschap. Werknemers bij de bank mogen op jaarbasis 40 uur besteden aan vrijwilligerswerk, terwijl ze gewoon doorbetaald worden, 70% van het personeel doet hier overigens aan mee. Ook heeft de bank een initiatief voor lokale muziekbandjes en leert het kinderen de basisbeginselen van het ondernemerschap.
De bank is zeer succesvol, zelfs in deze donkere dagen van de crisis. Waarom ik dit verhaal vertel? Omdat het blijkbaar in de zakelijke dienstverlening ook mogelijk is een onderscheidend merk neer te zetten. Mooi vind ik tevens dat ze zo betrokken zijn bij maatschappelijke zaken en dat ook goed weten neer te zetten. Een leerschool voor ons allemaal. Meer lezen? Ja, er is ook een (Engelstalig) boek over dit succesverhaal: ‘Leading for Growth: How Umpqua Bank Got Cool and Created a Culture of Greatness’.

Geen opmerkingen: