3 februari 2009

Lees!



Ik lees veel, heel veel. Twee kranten, de nodige tijdschriften, artikelen van websites en natuurlijk boeken. Afgelopen week hoorde ik op de radio dat minister Plasterk het initiatief van Sarkozy over wil nemen om jongeren vanaf 18 jaar een krant te geven. Ik denk dat dit een goed initiatief is, want recentelijk had ik een bijeenkomst met stagiaires en daar werd duidelijk dat die al helemaal geen krant meer lezen, misschien heel soms de Metro. Ook niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat alle informatie beschikbaar is op het internet, vaak nog actueler dan de statische momenten waarop de krant verschijnt. Ik hoop wel dat ze over dit initiatief goed nadenken want simpelweg de huidige krant naar een jongere opsturen is volgens mij een verspilling van een hoop papier. Misschien een krant speciaal voor de jongere, ik denk dat NRC Next een goed eind in de richting komt.

Onlangs woonde ik een presentatie van Jos Burgers bij, schrijver van veel boeken over marketing, speciaal ook voor de zakelijke dienstverlening. Zijn boeken worden goed verkocht maar slecht gelezen en dat is de reden dat hij weer zoveel seminars moet geven. Dat ben ik met Jos eens; ik ken heel veel mensen die managementboeken op het nachtkastje hebben liggen maar ze nooit lezen. Dat is zonde van al die energie die erin gestoken is. Maar ik weet het, u heeft weinig tijd, altijd de druk van de productieve uren en dan zit ik hier een beetje als indirecte te zeuren dat u meer moet lezen. Denk eens aan al die nieuwe regelgeving die ons beroep overspoelt, dat moet ook allemaal gelezen worden. Echt waar? Het valt mij op hoe vaak accountants aangeven dat ze nieuwe regelgeving nog helemaal niet gelezen hebben. We boeken wel een cursus bij VERA of SRA, de docenten zullen de essentie wel weer samengevat hebben in mooie sheets en die nemen we dan mee naar huis. Persoonlijk ben ik van mening dat je regelgeving zelf zou moeten lezen, dat maakt tijdens veel cursussen de discussie levendiger.

Maar terug naar de niet gelezen managementboeken. Wilt u in een keer alle laatste trends op managementgebied tot u nemen, dan moet u het alleraardigste boekje De Goeroe Methode van Rick Nieman lezen. Ja, dat is die Nieuwslezer van RTL die getrouwd is met die van het 8-uurjournaal (u begrijpt, ik houd de gossipjournalistiek ook goed bij). Hij sprak in de afgelopen jaren alle grote managementgoeroes van de aardbol en heeft dat samengevat in een vlot geschreven boekje dat u in een weekendje wel weggebladerd krijgt. De inleiding bij het boekje is van Ben Tiggelaar, die overigens ook refereert aan het rare fenomeen dat managementboeken niet gelezen worden. Mocht dat nog te veel voor u zijn, dan kunt u ook nog naar ‘MBA in een dag’ van Ben Tiggelaar, maar helaas: dan krijgt u ook nog een meter boeken mee naar huis.
Lees ze!

Geen opmerkingen: