30 januari 2009

Yellow cats




Gisteren heb ik mij heerlijk een middag laten inspireren. Ik was namelijk uitgenodigd voor een bijeenkomst van Yellow Cats, een netwerk voor mensen die bezig zijn met innovatie. Het is een initiatief van VODW, ICSB en Ciri. Deze eerste sessie ging over sense-ualiteit, of anders gezegd: hoe beeld, tast, smaak, geur en geluid van invloed zijn op ons en welke rol ze hebben bij het positioneren van een merk, dienst of product. Zo is bewezen dat geur ons veel meer beïnvloedt dan bijvoorbeeld het beeld. Grote consumentenmerken spelen hier natuurlijk op in. Veel gebruikt voorbeeld is dan Apple, die misschien niet de beste telefoon levert maar wel de meest sexy telefoon. ‘Wat kan je daar nu mee in de accountancy?’ denkt u misschien, ‘een luchtje aan de jaarrekening?’. Geeft misschien wel een heel verkeerd beeld. Hoewel, ik denk dat we altijd iets kunnen doen aan de vormgeving van de stukken die we de deur uit doen en bijvoorbeeld Jan© Accountants heeft laten zien dat de keuze van een naam en kleurkeuze een bepaald beeld kan geven. Wat natuurlijk wel belangrijk is, dat het in sync is, dat wil zeggen dat de boodschap die je uitstraalt ook echt moet zijn.

Ik heb ook nog een raadseltje. Hieronder zie je twee afbeeldingen van een bedrijf. In welke sector is dit bedrijf actief of weet je misschien de naam van dit bedrijf (yellow cats mogen niet mee doen)? Reageren mag! Volgende keer het antwoord!



2 opmerkingen:

Jan van Leeuwen zei

Lijkt me een Bank: Umpqua Bank

Als dit klopt dan heeft je snapshot tooltje me enigszins geholpen.

Iddo Post zei

Beste Fouk,

Op je Blog valt me op dat je schrijft over innovatief ondernemerschap en dat koppelt aan de accountancy. Het onderwerp “innovatie” staat momenteel flink in de belangstelling, maar toch zien we maar weinig kantoren die zich écht innovatief tonen.

Ik denk dan niet aan een andere kreet, leus of kleur, maar aan een andere/nieuwe/frisse benadering van de markt en durven open te staan voor maatschappelijke ontwikkelingen.

Zo is een belangrijke remfactor voor de groei van accountancykantoren het structurele personeelsgebrek.

Hoewel de NOvAA en het NIVRA initiatieven ontplooien zoals de website http://www.wateenaccountantdoet.nl, blijft de toestroom van nieuwe aanwas naar de hogescholen en universiteiten beperkt.

Ook het vele geld dat in arbeidsmarktcampagnes wordt gestoken biedt vaak geen of onvoldoende soelaas. Het blijft een gevecht om de juiste kandidaat binnen te halen.

Als directeur van E-Selective, gespecialiseerd in de bemiddeling van accountants en belastingadviseurs, heb ik hier continu mee van doen, het is ons werk . Indien we 2 goede kandidaten aanbieden dan willen 20 accountantskantoren ze maar wat graag hebben.

Ook E-Selective kan maar deels aan de personeelsbehoefte van haar cliënten voldoen, terwijl we reeds 10 jaar gespecialiseerd zijn in de werving van accountants.

Waar ligt het probleem?
Het probleem zit hem in het feit dat het grootste deel van de bevolking het accountancyvak niet aanspreekt. De interesse in het accountancyvak zit niet in de genen.
De accountancybranche zal daardoor met de huidige strategieën, nimmer aan de personeelsbehoefte kunnen voldoen. Dit belemmert in veel gevallen de groei van accountancykantoren.

De oplossing?
Ik ben ervan overtuigd dat het voor een accountancykantoor van cruciaal belang is deze problematiek op een innovatieve wijze te benaderen. Ook E-Selective heeft hierin een verantwoordelijkheid en biedt met het concept Mr. Kazu een “innovatieve” oplossing voor het tekort aan gevorderd (assistent-)accountants. We bieden onze klanten een vliegende keep als aanvulling op het personeelsbestand. Een oplossing waar we veel van onze klanten erg gelukkig mee maken.

Meerdere wegen leiden naar Rome..
Uiteraard zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden en ik ben erg benieuwd naar andere innovatieve oplossing en strategieën voor het structurele personeelstekort.

Iddo Post, directeur E-Selective en initiatiefnemer van Mr. Kazu.