9 februari 2009

Tegenstrijdige berichten



Dit weekend lees ik twee, een beetje tegenstrijdige, berichten. Elsevier heeft een special over LinkedIn, meer dan 1 miljoen Nederlanders zijn inmiddels lid van LinkedIn. Als LinkedIn inderdaad het sociale netwerk van de hoogopgeleide Nederlander is, dan zitten we denk ik met een miljoen nu zo wel een beetje aan de grens. Dus een beetje een mosterd na de maaltijd artikel, vooral bestemd voor diegenen die nog niet op LinkedIn zitten en Elsevier lezen. In de NRC wordt op de voorpagina melding gemaakt van het feit dat door de crisis mensen misschien wel afscheid gaan nemen van ‘vage kennissen’ op sociale netwerksites. Voorbeeld was een actie van een Amerikaanse Hamburgerketen die in ruil voor een vage kennis een gratis hamburger aanbood. Ja, dat is leuk, als ik morgen van Mac Donalds een mailtje ontvang dat ik een gratis hamburger krijg voor een vage kennis, dan doe ik dat misschien ook wel. Hoewel, deze week ben ik serieus aan het lijnen geslagen in navolging van Paul de Leeuw. In de NRC werd ook aangegeven dat de actie voortijdig – vanwege het grote succes – was gestaakt. Alle experts geven aan dat de sociale netwerksites nog steeds groeien, de vraag is echter waar de grens ligt. Ik heb nu 370 connecties in LinkedIn en daar komen er mondjesmaat bij. Als ik mensen tegenkom met wie ik wel in contact wil blijven, dan neem ik ze op in LinkedIn. Ik hoor wel eens over mensen met meer dan 1000 connecties, maar volgens mij ben je dan gewoon headhunter.

Tot slot nog een aardige. Afgelopen week stond er een berichtje op Accountancynieuws dat de overheid wat wil doen aan digibeten. Ja, die bestaan nog: dat zijn mensen die niet internetten en niet weten hoe Google werkt. En weet u wat de overheid daarvoor verzonnen heeft? Inderdaad, een website, nu alleen nog vinden met Google.

Geen opmerkingen: