10 februari 2009

Altijd nog iets te verbeteren aan je presentatietechnieken



Veel mensen vinden het geven van presentaties moeilijk. Vaak weten ze zich geen houding te geven. Veel is te leren van mensen die goed zijn in het geven van presentaties. Iedere keer als ik een presentatie bijwoon, kijk ik goed of ik nog iets kan leren van degene die voor de groep staat. De ene keer is dat de wijze waarop hij zijn powerpoint heeft opgesteld, of de wijze waarop hij op het podium beweegt of de grap die hij vertelt. Er zijn ook goede voorbeelden te vinden op het internet. Dat brengt mij gelijk op een website waar ik laatst tegen aanliep: www.empoweryourpoint.com. Deze Engelstalige site van een Fransman gaat alleen maar over het geven van presentaties, over mooie powerpoints, etc. De site maakt weer gebruik van www.slideshare.com, wat ik ook gebruik om mijn presentaties met u te delen. Een leuke presentatie die ik tegenkwam, gaf wat mooie voorbeelden van CEO’s die in staat zijn om een inspirerend verhaal te houden.



Maar er zijn meer inspiratiebronnen. Ik ga graag naar cabaret en ook daar is een hoop te leren als het gaat om opbouw van een verhaal. Nu moet je natuurlijk niet gaan proberen om als Freek de Jonge drie of vier verhaallijnen door elkaar te gebruiken en die dan op een unieke manier met elkaar te vervlechten. Waar je wel goed op kan letten, is de opbouw van het verhaal of de interactie met de zaal. Waar je wel voor moet oppassen is het gebruik van humor, dat kan maar dan wel binnen de context van het verhaal. Kortom, er is nog genoeg te leren op het gebied van presenteren.

Geen opmerkingen: