16 december 2008

Te veel innovatie?




Hij zit erop de laatste presentatie van dit jaar. En ik moet eerlijk zijn, dat ik een beetje de tel ben kwijtgeraakt. De laatste ging ook weer over innovatie in de accountancy, eigelijk een beetje mijn thema voor 2008. Leuk was dat zowel Accountancynieuws als het NIVRA ook aan de haal gingen met innovatie. Bereik je nu iets met al die lezingen? Ik denk het wel. Ik merk de laatste tijd dat er een momentum is om bijvoorbeeld meer aandacht te besteden aan ICT in de controleaanpak. Natuurlijk zal niet iedereen blij zijn met al die innovatie- en ICT-verhalen. Ik kreeg afgelopen week de evaluatie van de Accountancydag. Zo’n evaluatie is natuurlijk ook een beetje het beoordelingsgesprek met je toehoorders. Nu zit ik deze week weer in de beoordelingsgesprekken en is het toch leuk om te horen hoe je het er vanaf hebt gebracht. Conclusie: goed beoordeeld, maar de praktische toepasbaarheid vonden de toehoorders te laag. Dat snap ik wel; wat moet je met een oproep om af en toe een beetje afstand te nemen van de dagelijkse praktijk en na te denken over de toekomst van je organisatie? Daar kan je niets mee, zeker niet als het gevisualiseerd is als een ballonvaart. Veeeeeeel te zweverig voor accountants, die hebben liever feitjes, regels en cijfertjes. Voor die mensen: mijn presentatie werd gewaardeerd met een 8.2 en als u van regeltjes houdt, lees dan artikel 393 lid 4 van BW 2 Titel 9 nog eens door. Gewoon de letter van de wet en niet wat er door ons als accountantsberoep van is gemaakt. Onbeduidend artikel? Leest u dan ook het eerste lid van dit artikel nog eens door.

Leuker zijn natuurlijk de vrije opmerkingen die mensen maken. Zelf vond ik wel grappig: ‘Als je er voor open stelt en goed luistert is dit een goed verhaal’. Ja, je moet je er wel even voor open stellen, dat probeer ik meestal ook als ik in een zaal naar een presentatie ga luisteren. Sommigen gaven aan dat het toch wel erg veel innovatie was dit jaar met een lezing van zowel Alexander Leppink, Hans Bakker als ondergetekende. Ja, dat is natuurlijk wel wat te gek, drie presentaties over innovatie. Hoewel, Alexander liet gewoon de praktijk van vandaag bij BDO zien, dus dat is al geen innovatie meer maar u loopt gewoon een beetje achter. De heer Bakker liet de trends bij uw klant zien en vertelde ik gewoon opnieuw mijn verhaal van vorig jaar. Hoewel, dat vertelde ik wel en enkele mensen maakten daar een opmerking over. Maar diegenen die goed hebben opgelet, zullen gemerkt hebben dat mijn verhaal helemaal niet hetzelfde was als vorig jaar. De onderliggende boodschap was wel hetzelfde, maar waar ik vorig jaar met u het Web 2.0-landschap verkende, ging ik nu veel meer in op het vormen van een goede strategie. En weet je wat nu zo leuk is? Dat je dat alleen maar ziet als je een beetje afstand neemt van de dagelijkse praktijk, bijvoorbeeld door eens een tochtje te maken met een luchtballon.

P.S. voor diegenen die geen genoeg kunnen krijgen van innovatie: hierbij mijn presentatie:

Het Nieuwe Werken Sra (Nr)
View SlideShare presentation or Upload your own.

Geen opmerkingen: