19 december 2008

Sheets delen



Aan het einde van mijn vorige bijdrage staat de presentatie die ik recentelijk voor de SRA gegeven heb. Er staat geen afzonderlijke Powerpoint, maar een die we delen met slideshare, een Web 2.0-applicatie die Powerpoint en tegenwoordig ook andere documenten (o.a. pdf) vertaalt naar flash, waardoor deze makkelijk te integreren zijn op de website. U kunt er overigens zelf voor kiezen om als u een bestand uploadt, dat te delen met de hele wereld of om dat aan een beperkte groep beschikbaar te stellen. Ik heb hem in ieder geval zo ingericht dat u de presentatie wel kunt bekijken maar niet downloaden. Flauw? Nee, ik doe dat vanwege twee zaken. In de eerste plaats hoort bij een Powerpoint een verhaal en dat krijgt u er niet bij als u de presentatie downloadt. Ik gebruik bijvoorbeeld in mijn presentatie steeds vaker alleen foto’s, zonder allerlei bullits met tekst, omdat je in een presentatie een bepaalde sfeer wilt oproepen. Dan ben ik overigens gelijk bij mijn tweede reden; ik koop vaak foto’s om een presentatie aan te kleden. Kopen? Ja, kopen; er zijn op het internet een groot aantal stockfotosites waar je voor een paar dollar een foto kunt kopen. Een die ik zelf veel gebruik, is istockphoto.com. Hier koop je een krediet, van zeg 100 dollar, en dan kan je voorlopig weer een groot aantal foto’s downloaden. Voor diegenen die dat te duur vinden, zijn er ook gratis sites, zoals stock.xchange, maar de kwaliteit van de foto’s is dan gewoon een stuk minder. Je koopt de foto’s door de auteursrechten van de fotograaf af te kopen. Nu denkt u misschien: ‘Wat een onzin, ik kopieer wel een fotootje van internet en die plak ik in mijn presentatie.’ Wees dan niet verbaasd dat u een rekening van een fotograaf krijgt met daarop een boete, en de fotograaf krijgt in dit soort gevallen voor de rechter altijd gelijk. En als koper van de foto kan je ze niet zomaar gratis overdragen aan een ander.

Nog even terug naar slideshare, want daar gaat deze blog over. Sinds kort is het ook mogelijk om slideshare direct op te nemen in Powerpoint, dat scheelt weer inloggen en uploaden. Op de site van lifehacking leest u er nog meer over.

Geen opmerkingen: