12 oktober 2007

Senseo gevoel



Drukke week waarin heel veel is gebeurd. Dat is gevaarlijk, omdat je soms door de drukte heen niet een paar heel belangrijke trends ziet. Maar eerst terug naar gewoon deze week. Ik had het voorrecht om te spreken tijdens de payroll-dag van het gelijknamige tijdschrift. De vraag was of ik een leuk verhaal kon vertellen over de Wet Walvis. Maar dat is natuurlijk helemaal geen leuk verhaal, want rondom die wet is natuurlijk alles misgegaan wat zo’n beetje fout kon gaan. Gelukkig heeft de overheid dat nu ook wel ingezien en er is (uiteraard) een zeer uitvoerig rapport over geschreven. Voor diegenen die eens willen lezen hoe een dergelijk traject uit de hand kan lopen, is het een zeer vermakelijk stukje proza. Je hoopt dat de overheid daar van leert en niet zo snel meer een grootschalig ICT-project zal starten onder de foute noemer van ‘lastenverlichting’.

Maar niets is minder waar; de overheid lanceerde deze week het idee van de PIP, en nee, dat heeft niets te maken met uw breedbeeldtelevisie. PIP staat voor Persoonlijke Internet Pagina, waarmee u als burger dadelijk allerlei diensten van de overheid kan opvragen. Dat levert natuurlijk weer administratieve lastenverlichting op, maar het is natuurlijk wel weer te raden aan welke kant. Ze willen dit natuurlijk wel veilig doen, dus is het afgeschermd door middel van uw eigen DigiD. U weet wel, die code die u afgelopen voorjaar van de buurman leende om uw belastingaangifte te versturen. Laten we hopen dat dit een proefballonnetje was en dat de overheid zich bezint voordat ze begint.

Belangrijkste punt waar het volgens mij altijd fout gaat, is luisteren en communiceren. En ik zie dat iedere dag weer in de praktijk. Deze week weer een zeer ontluisterende vergadering gehad met een softwareleverancier. Nadat je zelf heel veel zaken hebt onderzocht over een bepaalde koppeling tussen twee systemen zegt een van de leveranciers gewoon tegen je: ‘Ik denk niet dat we het gaan doen, jullie kunnen veel beter alleen voor onze oplossing kiezen.’. In de eerste plaats was dat niet mijn vraag en in de tweede plaats zeg je mij dat ik eigenlijk een beetje gek ben. Kortom, voor mij was dat gesprek na 10 minuten afgelopen en ik heb er nog spijt van dat ik niet gewoon ben weggegaan.

Terug naar mijn week; woensdag een goede vergadering gehad met onze eigen ICT-commissie en besloten om nog dit jaar te starten met de selectie van een nieuw pakket. (Nee, softwareleveranciers: u hoeft mij niet te bellen, wij bellen u wel). We gaan dat doen met een afgeleide van de methode Melodie, naar mijn mening nog steeds de beste methode om softwarepakketten te selecteren. Geen gemakkelijke keuze: gaan we voor volledig een internetpakket of toch een traditioneel pakket? Of een combinatie van die twee? Als een paal boven water staat dat het pakket uiteraard een extreem snelle invoer moet hebben, hoewel het natuurlijk wel weer de verwachting is dat we steeds meer elektronisch gaan inlezen.

Voor diegenen die daar nog steeds aan twijfelen en afgelopen week niet op de ICT-accountancydag zijn geweest: u moet eens kijken op de website van EDI circle; een samenwerkingsverband van een aantal agrarische accountantskantoren om te komen tot ketenintegratie (lees elektronische uitwisseling) in een aantal kolommen van de agrarische sector. Donderdagavond liep ik de voorzitter, Frank Pisters van Gibo, tegen het lijf tijdens de uitreiking van de Computable Awards in Amsterdam. Schetste kort weer wat laatste ontwikkelingen, moet ik volgende week maar weer eens bellen.

Het was trouwens wel een leuke avond, die uitreiking van de Computable Awards, de ICT-branche zette zichzelf in het zonnetje, in het bijzijn van een hoop klanten. Helaas waren er meer Awards dan eten en dus belandde ik donderdagnacht nog bij Kentucky Fried Chicken op de dam. Omdat de softwarewereld natuurlijk ook een dorp is, loop je weer een hoop bekenden tegen het lijf waaronder mijn oude ‘baas’, Rajesh Patel, die onderscheiden werd met de ‘CEO van het Jaar Award’. Ook met hem nog even bijgepraat over wat ontwikkelingen in de markt en natuurlijk mijn oude clubje.

Maar wat was tussen al die hectiek nu het ding wat ik over het hoofd heb gezien? Een klein berichtje dat Reeleezee een integratie heeft met het telebankieren van de Bizner bank. En dan bedoel ik integratie! Dus je kijkt naar de administratie en je afschriftgegevens zijn in je administratie verwerkt. We hadden het net nog over elektronisch inlezen, maar dit is integratie. En natuurlijk ook vanuit internetboekhouden zonder tussenkomst van exportslagen betalingen doen. Accountants: wakker worden! Weet u wat dit soort ontwikkelingen betekenen voor uw administratieve dienstverleningspraktijk?! Ontwikkelaars van Online boekhoudsoftware: opgelet! Dit is wel een heel belangrijk USP!

Dit is nu een ontwikkeling van het niveau Senseo, twee bedrijven uit een totaal verschillende branche die op dit niveau gaan samenwerken. Chapeau Jan Jacobs; je was de laatste tijd wat stil maar dan ben je op je gevaarlijkst. Volgend jaar nomineer ik jullie voor meest innovatie ICT-traject.

Prettig Weekend

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Fouk, je hebt heel veel boodschappen in je blog deze keer. Voor mij springt deze er wel uit:

>>Deze week weer een zeer ontluisterende vergadering gehad met een softwareleverancier. Nadat je zelf heel veel zaken hebt onderzocht over een bepaalde koppeling tussen twee systemen zegt een van de leveranciers gewoon tegen je: ‘Ik denk niet dat we het gaan doen, jullie kunnen veel beter alleen voor onze oplossing kiezen.’. In de eerste plaats was dat niet mijn vraag en in de tweede plaats zeg je mij dat ik eigenlijk een beetje gek ben. Kortom, voor mij was dat gesprek na 10 minuten afgelopen en ik heb er nog spijt van dat ik niet gewoon ben weggegaan.<<

Is dit een individuele misser of hebben we het hier over een algemeen geldende cultuur?

Fouk zei

Marc,

Ik denk luisteren voor veel mensen moeilijk is. ICT-ers denken vaak alleen vanuit hun eigen oplossing zonder na te denken wat de vraagstelling van de klant is. Maar ik moet eerlijk zijn dat zijn niet alleen ICT maar speelt bij veel meer beroepen. Ook Accountants hebben daar nog wel eens last van.