23 oktober 2007

Commerciële accountants


Accountants worden steeds commerciëler, zo lijkt het wel. Aan het begin van mijn carrière was dat nog wel anders en werd commercie door de beroepsgroep als iets vies gezien. Het enige wat toen een beetje gebruikelijk was, was dat er een meer dan uitgebreide personeelsadvertentie werd geplaatst waarbij alle facetten van het kantoor werden belicht. Vandaag de dag is het wel anders; televisie, radio, kranten, tijdschriften. Vandaag de dag is alles mogelijk, mits het niet schadelijk is voor het beroep. Waar ik wel benieuwd naar ben, is wat nu de effectiviteit is van al die reclame. Zo adverteert CROP nu landelijk met een radiospotje. Erg creatief en leuk bedacht, maar wat moet ik ermee als potentiële Limburgse of Groningse klant? Nu is de advertentie in eerste instantie ingestoken op het werven van mensen maar de campagne is zeker ook bruikbaar voor het werven van klanten. Nu gaat CROP natuurlijk niet het succes van zijn marketingcampagne breed kenbaar maken, maar het lijkt mij toch wel eens aardig als dit soort informatie, desnoods geanonimiseerd, bekend wordt. Immers, wij accountants hebben een beetje lastig te verkopen product: vertrouwen.


Ook heb ik bij accountants een nieuw soort marketing ontdekt: vergunningmarketing. In jargon noemen we dat ook wel kwaliteitskeurmerk. Veel OOB-kantoren hadden de brief van de AFM nog maar nauwelijks geopend of het persbericht was al de deur uit. En het is natuurlijk een mooie opsteker als je een vergunning hebt gekregen, maar dit soort commerciële gretigheid kwam je 20 jaar geleden niet tegen. In de NRC legde Peter Feijtel (Accon Avm) het allemaal nog een keer uit: we hebben de vergunning wel aangevraagd en gekregen maar we willen geen beursgenoteerde fondsen controleren. Ik ben benieuwd wat de AFM daar nu van vindt

Geen opmerkingen: