14 september 2007

Chinees Familiefeest

Afgelopen weekeinde hadden wij een familie weekend. Ongeveer 54 nazaten van mijn Opa waren samengekomen in Wapserveen (Drenthe). Mijn Opa vluchtte aan het begin van de vorige eeuw naar Nederland. In China woedde een burgeroorlog en later viel ook Japan binnen. Een periode van grote onrust dus en veel gegoede Chinese families stuurden een of meerdere zonen naar Europa en/of Amerika om zodoende de bloedlijn in stand te houden. Mijn Opa trouwde twee keer en kreeg in totaal negen kinderen, waarvan er nu nog acht leven. Mijn Opa is nooit meer teruggekeerd naar China uit angst voor de communisten. Niet onterecht als je hoort wat de familie heeft moeten doorstaan. Maar nu, zoveel jaren later, kwamen al zijn nazaten samen op een Hollandse boerderij in een Drents dorpje. Mocht u zich zorgen maken over onze integratie? We hebben geBBQt en we hebben met de kinderen een speurtocht gemaakt over de hei en ook nog de hunebedden bezocht. Dus geen nasi en bami hoewel dat uiteindelijk ook helemaal niets met China te maken heeft.
Over twee weken bezoek ik mijn familie, net over de grens bij HongKong. In hun ogen zijn wij natuurlijk mooi de dans ontsprongen, hoewel het natuurlijk vandaag de dag ook zeer goed met hen gaat. Hoogtepunt zal wel worden een bezoek aan het familiehuis, zeg maar een soort stadhuis, om mijn voorvaderen te eren. Of een bezoek aan het familiegraf van enkele honderden jaren oud. Ik was er voor het laatst een kleine 6 jaar geleden tijdens een familiereünie. Schrik niet, toen waren we met een kleine 6000 mensen, maar gelukkig was er genoeg ruimte om iedereen mee te laten dineren. In China is men wat beter ingesteld op grote groepen zullen we maar zeggen.


Van onze India/China-reis ga ik een dagboek maken en publiceren op dit weblog en op de website van accountancynieuws; u kunt dus meegenieten van onze avonturen.

Geen opmerkingen: