14 september 2007

India en China: Voorbereiding I




Naar India en China gaan vergt natuurlijk wel wat voorbereiding. Allereerst moet natuurlijk nagedacht worden over de gezondheid dus op naar de travelclinic van het Rotterdamse Havenziekenhuis. Aangezien ik wel wat vaker die kant opgeweest ben, hoefde ik geen inentingen meer. De uiterst behulpzame arts probeerde nog even uit of ik dit jaar nog vaker naar het oosten ging, want dan was een inenting voor buiktyphus toch wel verstandig. Gelukkig hoef ik ook niets te slikken voor malaria. Op vorige reizen was dat vaak een beproeving omdat deze medicijnen onplezierige bijwerkingen hebben, zoals aften. Ik moest me wel insmeren met een goed muggenwerend middel en of ik nog iets nodig had voor als het mis mocht gaan met het eten. Nu verblijven we natuurlijk in eersteklashotels maar ik weet dat je altijd last kan hebben, dus toch maar direct meegenomen en dan wel wat sterkers dan Norit.


Ook maar even bedacht welke kleding ik mee zal nemen, want vandaag is het in New Delhi 38 graden en in HongKong 32 graden, en vergeet even niet de luchtvochtigheid van 80 tot 90%. Dus toch nog maar wat kortemouwenshirts gekocht en mijn dunste pak gaat mee, hopelijk valt het mee.


Maar de voorbereiding bestaat ook uit het inlezen in gewoontes en rituelen van het land. Heel leuk is dat wij bij de familie Mittal thuis zijn uitgenodigd (misschien moet ik daar wel een cadeau voor meenemen). Maar wat moet je vooral doen en laten in een vreemd land, want je wilt je gastheren niet beledigen met een of andere stommiteit. En hoe meer je leest over het land, des te meer je beseft dat we er eigenlijk veel te kort naar toe gaan. Maar misschien wilt u volgend jaar wel naar India en China? De Accountant besteedt er in het laatste nummer veel aandacht aan, misschien dat het lampje toch bij meer accountants gaat branden. Als u nog een reisleider zoekt; Jan en ik houden ons graag aanbevolen.

Geen opmerkingen: