8 juli 2007

He did it again


Mijn voorliefde voor producten van Apple mag voor u geen verrassing zijn. Reeds eerder heb ik bericht over de Ipod en de Iphone. En nu ruim een week na de lancering van de Iphone kan je zeggen wat je wil maar: he did it again. Steve Jobs is weer in staat gebleken om in een markt die volgens velen toch een beetje verzadigd aan het worden was, een product neer te zetten dat iedereen wil hebben. Technisch is de Iphone geen hoogstandje maar hij ziet er gelikt uit en kent een user interface die intuïtief en gebruikersvriendelijk is. Het is dus uiteindelijk de user interface die het verschil maakt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Steve Jobs onlangs uitlegde dat hij Apple ziet als een softwareonderneming. In tegenstelling tot grote broer Microsoft zie je alleen dat Apple ervoor kiest om de hardware met de software te integreren. Hoewel, dat is niet helemaal waar want Microsoft heeft natuurlijk ook de Xbox op de markt gebracht. Saillant detail; in de Xbox360 zit de chip die Apple vroeger in de Mac gebruikte.

De user interface maakt dus het verschil en niet het hardware omhulsel, dat besteed je gewoon uit. Ik heb begrepen dat de Iphone in Shenzen in China wordt gemaakt. Zeg maar door mijn familie, want ergens in Shenzen ligt mijn familiehuis. Ongeveer 35% van alle mobiele telefoons ter wereld komt daar vandaan, allemaal uit een en dezelfde fabriek. Immers, u koopt alleen de software. De hardware is alleen maar een omhulsel om de software in te stoppen.
Toch is het knap dat het Apple steeds weer lukt. Wat is het geheim? Niet technisch vernuft, want er zitten echt geen nieuwe elementen in de Iphone. Weten wat de klant wil misschien, maar wat de Iphone kan, kunnen meer telefoons. Of is het gewoon eenvoud en schoonheid combineren. Zeg maar wat Philips graag zou willen (sense en simplicity). Het is natuurlijk wel frappant dat Philips met zijn immense laboratorium er niet in slaagt om zoiets te maken. Of speelt er ook gewoon een beetje ondernemerschap, durf, lef en puberaal gedrag een rol? Dat kunnen en mogen de managers binnen de kolos Philips niet. Rondom Apple heerst natuurlijk nog steeds een beetje studentikoze sfeer, hoewel zij ook managers hebben die voor een target moeten gaan. Maar men is bereid om nog dingen uit te vinden. Google is daar ook een goed voorbeeld van, daar mogen de medewerkers 1 dag per week spelen.

Waarom vinden wij de Iphone-equivalent niet uit voor de accountancy? Omdat we gaan voor de productiviteit, vastzitten in de dagelijkse sfeer, omdat we geen ondernemers zijn, omdat we ons niet puberaal willen gedragen. Nee, dat past niet bij ons accountants, daarom houden we vast aan vertrouwde producten. Onze klanten willen een financiële Iphone en wat leveren wij?

Geen opmerkingen: