19 juni 2007
Pffff
Onze ICT-mensen moeten vanavond verplicht vroeg naar bed. Waarom? Dit weekeinde zijn wij met een grote knal (big bang) overgegaan naar een nieuw datacentrum. Ik hoef u niet te vertellen dat dit geen sinecure is en natuurlijk gaat niet alles zoals je het bedacht had aan de tekentafel. Blijkt dat een ip-adres toch wordt tegengehouden door de firewall. Kortom, onze mensen en die van de leverancier Qwise hebben afgezien dit weekeinde en sommigen hebben nauwelijks hun bed gezien. Petje af, want op enkele probleempjes na konden alle 750 medewerkers vanochtend gewoon inloggen. Sommigen waren even de printer kwijt, sommige applicaties werkten nog niet optimaal, maar dat is in de loop van de dag allemaal opgelost.
Voor de liefhebbers van de techniek even wat technische details. Ons nieuwe datacenter is opgebouwd uit 2 Domain Controllers, 4 SQL Servers, 2 Exchange Servers, 3 VmWare Servers, 27 Citrix Servers, 1 Management Server, 2 Lotus Notes Servers, 3 Webservers, 4 Web Servers in DMZ, 1 Exchange Frontend in DMZ, 10 Virtuele Servers, 13 24-ports switches, 2 Firewalls, 2 Netscalers, 2 Citrix Access Gateways en 1 Storage Area Network van 6 Terabyte. De techneuten zullen zien dat we de boel gevirtualiseerd hebben. Voor de leken; dat is een techniek waarbij servers niet meer fysiek hoeven te zijn maar waarbij je op 1 fysieke server meerdere virtuele servers kan laten draaien. Voordeel? Iedere applicatie kan draaien op zijn eigen virtuele server met specifieke instellingen voor die server. Ook kunnen eenvoudig snel extra virtuele servers bijgeschaald worden als de performance van een bepaalde applicatie achterblijft.
Omdat dit nog niet genoeg is, hebben we ook nog een tweede datacenter waar ongeveer hetzelfde staat, zodat we bij een eventuele langdurige uitval altijd terug kunnen vallen op het tweede datacentrum. Dat is naast de back-up, die door middel van snapshots garandeert dat wij maximaal 2 uur dataverlies hebben. Wij hebben daarbij het technische beheer volledig geoutsourced. Hoe we dat precies hebben gedaan, vertel ik in nummer 14 van Accountancynieuws.
Je moet als accountantskantoor vandaag de dag wat techniek in huis hebben om alles een beetje goed te laten draaien. Dat is wat anders dan 18 jaar geleden, toen ik de eerste Novell Server zijn intrede zag nemen op het kantoor en we het eerste netwerk aanlegde, gebaseerd op coax. Toen was de techniek nog een stuk simpeler maar deden we uiteindelijk ook veel minder met het netwerk. We wisten nog geen eens wat inter-, intra- en extranet was en van e-mail hadden we nog nooit gehoord. Toen hadden we ook nog mini- of misschien zelfs mainframe computers, wij hadden vroeger altijd ruzie met een Bull DPS7 die – zoals je van een Frans mainframe mag verwachten – de grootste moeite had met het euroteken.
Maar dat is allemaal nostalgie, waarom zo’n nieuw groot datacentrum bouwen? Om klaar te zijn voor de volgende slag, ICT zal steeds verder doordringen in het werk van de accountant. Dossiers zullen volledig elektronisch worden, processen worden omgezet in workflows, klanten zullen ons gaan benaderen via portalen. Daarvoor zal het technische huis wel eerst op orde moeten zijn.
En mocht u denken ‘Zo ver is het nog lang niet’, vorige week was ik op bezoek bij een van onze grote broers en heb kennis mogen maken met hun zelf ontwikkelde oplossing voor elektronische dossiervorming. Zag er schitterend uit met een volledige en intelligente koppeling met CaseWare en het CRM-systeem. Belangrijke signaleringen worden door het systeem gedaan, zoals de volledigheid van het dossier (geen LoR aanwezig) of het tijdig afsluiten van het dossier. Dit alles ontwikkeld in sharepoint, dus via het web te benaderen van iedere locatie. Daar kunnen we met zijn allen nog een puntje aan zuigen, zeker als je beseft dat dit past in hun totale concept voor het digitale accountantskantoor.
ICT strategisch? Nee? Dan zult u nog verrast worden de komende tijd.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten