22 juni 2007

MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD ONDERNEMEN



Wij hadden van de week een gesprek bij de bank, nee niet de bank maar bij de bank die graag de bank wil overnemen. U kent het wel, zo’n gesprek over mogelijkheden tot samenwerking. Nu ken ik deze bank al wat langer en heb daar in het verleden leuke zaken mee opgezet. Dus dan ben je op zoek naar zaken die beide organisaties raken, ‘opportunities’ in slecht Nederlands. Toch kwamen we dit keer op een ander onderwerp; maatschappelijk verantwoord ondernemen. Misschien wat gek op het eerste gezicht maar nu eens niet denken in uren en omzet maar over andere zaken die ook belangrijk zijn.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (synoniem met duurzaam ondernemen) is op te splitsen in drie dimensies (Wikipedia):
1. De normen en waarden waar een bedrijf voor staat. Deze worden vaak beschreven in een code of conduct en in compliance-regels.

2. De maatschappelijke verantwoordelijkheid van een bedrijf: de manier waarop een bedrijf haar kernactiviteiten uitvoert en verantwoordelijkheid neemt ten aanzien van het milieu en de sociale context. Veel bedrijven beschrijven hun activiteiten op dit terrein in een duurzaamheidsverslag. Het wordt steeds gebruikelijker een dergelijk verslag te hebben. Richtlijn van veel ondernemingen op dit gebied is de slogan: People Planet Profit.

3. De maatschappelijke betrokkenheid van een bedrijf: de manier waarop het bedrijf iets teruggeeft aan de samenleving. Veel bedrijven kiezen ervoor hier niet zelf actief over te communiceren. Activiteiten op dit terrein zijn bijvoorbeeld werknemers die in bedrijfstijd op vrijwillige basis een bijdrage leveren aan een goed doel of sponsoring.

Wij kwamen dus tot de conclusie dat zowel de bank als onze organisatie veel doet aan maatschappelijk verantwoord ondernemen en dat dit dus een punt is waar we klaarblijkelijk elkaar raken. We hebben afgesproken of we er iets gezamenlijk iets mee kunnen doen.

Maatschappelijk ondernemen is misschien ook wel een beetje een modetrend. Kijk bijvoorbeeld naar de recente commercials van de Rabobank en Robeco. En misschien komt er binnenkort een accountantskantoor met de eerste groene accountantsverklaring, uiteraard op kringlooppapier.

Volgens mij werkt het niet als je maatschappelijk ondernemen gaat vercommercialiseren, het strookt een beetje met de integriteitsgedachte: eigenlijk moet je er niet mee te koop lopen. Dus eigenlijk zou ik nu moeten stoppen maar toch is dat weer tegenstrijdig, omdat je soms aandacht wilt trekken voor het doel wat je ondersteunt.

Zo zijn wij bijvoorbeeld hoofdsponsor van de Ride for the Roses ten behoeve van de kankerbestrijding. En sponsor is misschien niet het goede woord, want we doen dit niet uit commercieel belang maar omdat wij als organisatie helaas te vaak worden geconfronteerd met de gevolgen van kanker. Zeer recent ontviel ons nog een collega, een jonge moeder die helaas net geen 31 mocht worden.

Maar het kan ook kleiner, ik ondersteun persoonlijk Kees Stolk die aanstaande zaterdag van Grootegast (Groningen) naar Ridderkerk fietst ten behoeve van Mytielschool de Vlij in Dordrecht. Op een mytielschool zitten kinderen met een handicap die niet in het reguliere onderwijs terecht kunnen. Ik spreek een beetje uit ervaring omdat mijn jongste zoon op een mytielschool zit. Ik wens Kees heel veel succes komend weekend en ik hoop dat hij een heel mooi bedrag bij elkaar fietst.

En wat doet u aan maatschappelijk verantwoordelijk ondernemen?

Geen opmerkingen: