15 februari 2007

St. Valentine in Paris

Sorry lezers voor het uitblijven van mijn log. Ik had een leuke klaarstaan over Youp van het Hek. Maar Jan Wietsma was mij voor. Er zijn maar weinig bloggers in de accountancy, maar we zitten elkaar nu al in de weg.

Ik schrijf dit weblog in de Thalys, onderweg terug uit Parijs. Ik sprak vroeger altijd over de Thalies maar het is dus Thalis. Jammer dat we in Nederland en een groot deel van België nog steeds in een sukkeldraf gaan en dat na Brussel pas echt het gas erop gaat.

Mocht u denken: ‘Wat een romantische jongen is die Fouk’, dan moet ik u teleurstellen; ik was op congres in de stad der liefde, maar mijn geliefde was gewoon thuis. Laat ik dan maar mijn liefde voor haar ook via mijn blog blijken: ‘Schat, ik hou van je’.

In Parijs was ik op het Alcatel Lucent forum kijken naar Voice over IP (VoIP)-oplossingen. De telefoniewereld is snel aan het veranderen. Telefonie wordt een onderdeel van uw Desktop of van Outlook. Microsoft heeft dat onlangs ook al laten zien. Leuk was dat tijdens de Keynote ook Robert Tucker sprak over innovatie. Zijn stelling: neem de tijd voor innovatie. Hij vroeg zijn publiek wie wel eens een goed idee krijgt tijdens het douchen? Iedereen toch wel! Maar er zijn er maar weinig die ook echt iets met dat idee doen. Misschien een aardige gedachte voor morgenochtend als u onder de douche vandaan komt. Enige tijd geleden werd ik benaderd door een student die een scriptie ging schrijven over innovatie in de accountancy. ‘Moet je als accountant in een wereld die zo sterk gedomineerd wordt door wet- en regelgeving wel willen innoveren?’. Ik vind dat maar een rare stelling; natuurlijk moet je innoveren. Lever je titel bijvoorbeeld in en ervaar hoeveel vrijer je bent als je geen accountant meer bent, dat is ook innovatie hoor!
Tucker geeft ook aan dat je niet bang moet zijn om fouten te maken. Een aantal goede ideeën blijken dat later toch niet te zijn. Neem je verlies en ga weer door; dat noemen we ondernemen. Goede ideeën moeten door een organisatie beloond worden, ook als ze uiteindelijk niets opleveren of niet haalbaar blijken.

Geen opmerkingen: