23 februari 2007

Best of Breed of liever niet

Voor mij ligt de concept Accountancynieuws, vandaag zit hij bij u in de post. Erg leuk artikel van ex-conculega Jan Jacobs. Hij verlost ons van de zeer oude discussie Best of Breed versus geïntegreerd. Helemaal mee eens Jan, die discussie is zo erg uit de vorige eeuw. Nee, we zijn helemaal Web 2.0, of moet ik eigenlijk zeggen Web 2.1, want 2.0 is eigenlijk alweer zo verschrikkelijk passé. We zijn nu wel een beetje aan het ICT oude wijven Jan, want ik ben bang dat de meeste accountants niet eens weten wat Web 2.0 is. Okee, de donkere zijde van Second Life is inmiddels behandeld in Twee Vandaag en de meeste nette managementbladen hebben inmiddels wel iets gemeld over de nieuwe Internet Tsunami die Web 2.0 heet.

Om het maar even eenvoudig uit te leggen: dit Weblog is 2.0. Waarom? De leverancier blogger levert alleen de infrastructuur en ik zorg zelf voor de content. In Web 2.0-taal is dit dus Wicki. Het hebben van dit Blog kost mij dus geen geld, alleen een paar uurtjes per week om mijn mening op te schrijven. Ik zou er ook voor kunnen kiezen om advertenties te plaatsen, maar dat wil ik zelf niet. Wat u inmiddels aan de rechterzijde ziet, is dat ik ook een tag cloud heb toegevoegd en enkele koppelingen ten behoeve van RSS feeds.


Wat RSS feeds zijn heb ik ooit al een keer uitgelegd. De plaatjes die u op het weblog ziet, staan weer op een gratis site waar je met anderen foto’s kunt delen. En als u de site bezoekt, worden de statistieken automatisch bijgewerkt, ook dat is gratis. Wie verdient er dan geld in deze wereld? Ik weet het niet, maar het lijkt mij dat er ergens toch een verdienmodel moet zitten.

Waarom is Web 2.0 dan toch interessant voor ondernemingen? Omdat de technologie van die in Web 2.0 de toekomst van het Internet gaan bepalen. .Net en Java zorgen ervoor dat u het Internet steeds vaker als een applicatie ervaart en niet meer als die statische webpagina van enkele jaren geleden. Zonder deze technologie was bijvoorbeeld Internetboekhouden niet mogelijk geweest. Ook duik ik ergens de komende weken Second Life in en gaan we het eerste virtuele accountantskantoor oprichten en kijken hoe we de virtuele Linden $ kunnen controleren.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Fouk, ik ben nu bezig met een opleiding 'Van hype naar internetstrategie', speciaal voor uitgevers. Web 2.0 staat centraal.

Inmiddels kan ik iets vertellen over weblog, delicious/ tags, mash ups en netvibes. Geweldig, wat en mogelijkheden. Voor een voorbeeld van een mashup kijk eens op www.misdaadkaart.nl en vul je postcode in. Woon je veilig?

Net als jij en Jan Wietsma probeer ik ook de vertaalslag naar accountantskantoren te maken.

Op de Accountancynieuwsdag 2007 op 1 november as. willen we aandacht besteden aan het onderwerp web 2.0 en het accountantskantoor. In verband met het belang van het onderwerp en jouw enthousiaste manier van presenteren willen we graag dat je plenair om 16.50 uur in 35 minuten de bezoekers over dit onderwerp informeert. Wil je deze uitdaging aangaan? Je merkt dat we al aan het programma zijn begonnen.

Fouk zei

Uiteraard ernst-jan geen enkele probleem! Zorg je wel voor een goede internetverbinding dan geef ik misschien wel de presentatie vanuit Second Life