27 oktober 2015

Tijd voor Accountech



Ik heb jullie al eerder op de hoogte gesteld van mijn Finovate-avonturen en de interessante applicaties die ik daar gezien heb. Al deze ontwikkelingen worden wel geschaard onder de term Fintech, technologische ontwikkeling voor de financiĆ«le dienstverlening (lees: vooral banken en financiĆ«le instellingen). Banken zijn er inmiddels achter dat zij niet meer kunnen vertrouwen op hun vaak logge ICT-organisatie en -leveranciers en ze zijn op zoek naar nieuwe leveranciers die snel aan hun behoefte kunnen voldoen. Deze ontwikkeling zou ik ook graag zien in de accountancymarkt. En dan doel ik niet op het zoveelste boekhoudpakket dat naar de cloud gaat of het zoveelste accountantskantoor dat aankondigt dat zij nu ook kunnen scannen/boeken. Nee, ik verwacht nieuwe slimme oplossingen die ICT in de accountancybranche verder kunnen helpen. 

Denk aan intelligente portalen die werken met deeplearning, boekhoudpakketten gebaseerd op blockchain, slimme oplossingen voor elektronisch factureren, visualisatietools om cijfers begrijpelijk te krijgen, leuke en slimme apps die saaie administratieve processen leuker maken voor de gebruikers, big data voor accountants, process mening, noem maar op. 
Afgelopen week sprak ik bij voorbeeld met Declaree, een oplossing voor expresse management met een paar heel leuke features. Zo kun je je declaratiebeleid vastleggen binnen Declaree en wordt een verkeerde declaratie simpelweg afgewezen. Ik denk dat dit een goede oplossing is voor provincies, gemeentes en andere not-for-profitorganisaties waar men vaak nog wel eens moeite heeft met het declaratiebeleid. Daarnaast kent Declaree ook een leuk WKR-module, waar wat mij betreft de bestaande boekhoudpakketten nog een puntje aan kunnen zuigen. Zo kan het dus ook.

Kortom, het is tijd om de accountancysoftwaremarkt weer eens een beetje op te schudden. Daarom daag ik iedere bestaande en nieuwe leverancier voor de accountancymarkt uit om op 13 januari een pitch geven van hun laatste ontwikkeling. Let wel, die pitch mag 8 minuten duren, dus geen onzin over mooie gebouwen, verre visies en wat wij als kantoren beter moeten doen. Dus echt ‒ to the point ‒ jullie laatste ontwikkeling laten zien. Geen PPT, geen video’s, maar live on stage. Wij zorgen voor een perfecte technische ondersteuning, zodat jij jouw innovatie kan laten stralen. Maar 8 minuten gaan heel erg snel, en daarna gaan het licht en geluid echt uit, want de volgende deelnemer staat alweer klaar. Zo presenteren zich in totaal 30 leveranciers, en kiezen we natuurlijk de winnaar van de dag. We noemen dit feestje Accov8 (Accovate), en dit is het eerste accountech event van Nederland, maar misschien zelfs wel van de wereld. 

Het publiek zal bestaan uit accountantskantoren die echt vernieuwend bezig willen zijn, maar ook investeerders die op zoek zijn naar nieuwe start-ups voor hun portfolio en iedereen die zich betrokken voelt bij de accountech ontwikkelingen. Aanmelden kan vanaf nu voor de pitches en binnenkort voor de bezoekers. De eerste 10 leveranciers die zich aanmelden krijgen van mij een oefensessie met de golden tips voor een goede Accovate-presentatie.

Geen opmerkingen: