31 december 2012

Goodbye 2012


We nemen vandaag afscheid van 2012; wat mij betreft een beetje een raar jaar. Was 2012 het jaar waarin we erachter kwamen dat het niet meer hetzelfde wordt al vroeger? Het jaar waarin we nog niet durfden echt te veranderen? En wordt 2013 dan het jaar van de echte verandering? U snapt het; ik heb een beetje zitten mijmeren onder de kerstboom en terug zitten bladeren in het oude nieuws van 2012. Wat was er speciaal aan 2012?

Accountancy
2012 was niet het jaar waarin de accountancy zich hervond. Nee, er kwamen nieuwe signalen bij en mijns inziens is de kloof met het maatschappelijk verkeer groter geworden. Op de Accountancynieuwsdag had ik al aangegeven dat we het niet meer over de kloof zouden hebben maar over een identiteitscrisis. Blijkbaar is er nog steeds onvoldoende besef dat de accountant een echt maatschappelijke functie heeft en dat het aan de accountant is om de grenzen te stellen. Niet om met de bestuurders de grenzen op te zoeken. Maar 2012 is ook het jaar waarin bleek – ik zal het netjes zeggen – het inherente risico van bestuurlijk Nederland hoger was dan we durfden te denken. De cartoon van Fokke en Sukke spreekt daarbij boekdelen, als zij afgebeeld voor het gebouw van Amarantis schertsen “dat er in het onderwijs nu ook al niets meer te graaien valt”. Ik heb dit jaar al eerder een Audit alert afgegeven voor bestuurders en toezichthouders met een politieke achtergrond, maar misschien moet die alert ook wel breder. De recente berichtgeving van de AFM over de woningbouwcorporaties geeft mijns inziens de accountants voldoende mandaat om in de bestuurs- en toezichtkamers eisen te stellen. En de opmerking van de AFM, “dat het ook in het onderwijs en de gezondheidszorg wel eens erger zou kunnen zijn” geeft daarmee ook accountants het mandaat om nu eens krachtig op te treden. Kortom, richting 2013 is het aan u.

De storm
Tijdens de Accountancynieuwsdag sprak ik over "de perfecte storm" en de trends die leidden tot deze perfecte storm. Nu, aan het einde van 2012, is de storm nog niet uitgeraasd. Hoewel het er wel op begint te lijken dat de maatschappij na jaren van polarisatie weer snakt naar meer rust en stabiliteit. Maar of we terugkrijgen wat er in de afgelopen jaren is vernietigd, dat durf ik mij ernstig af te vragen. Nederland is geen gidsland meer maar dobbert nog steeds vragend rond. Ik ben zeer benieuwd naar de prestaties van de accountantskantoren in 2012. Mijn verwachting is dat de top-15 verder gekrompen is in omzet en in mensen. Toen ik een paar jaar geleden krimp voorspelde, werd ik hard uitgelachen door een aantal bestuursvoorzitters. Nu de markt krimpt, ben ik wel benieuwd naar hun toekomstvisie.

Leiders in de accountancy
Tja, ook in 2012 oorverdovend stil.... En ik dacht dat de voorzitters van de grote vier hadden toegezegd de vrijgekomen plaats van Jules Muis in te vullen. Maar tot op heden heb ik nog geen blog gezien.

Technologie
Jaar 2012 was ook niet een heel bijzonder technologisch jaar. Of we moeten de iPad mini en het uitkomen van Windows 8 als hoogtepunt van technische innovatie zien. Ik denk eerder dat we in 2012 tot het besef zijn gekomen dat we wel een versie kunnen overslaan. Mijn Windows 7-computer doet het nog prima en zolang er nog geen 30" touchscreens tegen een redelijke prijs te koop zijn, stap ik nog niet over. 
Met de komst van Windows 8 is wel duidelijk dat de tablet de (zakelijke) toekomst heeft. Hoewel mij wel opvalt dat menig babyboomer er alweer af is en gewoon weer met papier vergadert. Gemiddeld hebben we per persoon inmiddels meer dan 2 devices beschikbaar en dat heeft weer gevolgen voor licenties. De nieuwe office 365-licenties houden nu al rekening met 5 devices per persoon.

Social
2012 was ook het jaar van de social media (behalve dan voor de hoofdredacteur van ‘Accountant.nl ’). Wel bleek het lastig om voor de socialmediabedrijven een goede prijs te bepalen. Facebook werd niet de gedroomde beurslancering en dat is misschien maar goed ook, want dat zou alleen maar tot een rare gekte hebben geleid. Het is goed dat socialmediabedrijven zich in een wat rustiger vaarwater kunnen ontwikkelen. Maar social is er en zal ook blijven.

Gratis
Het jaar 2012 begon een beetje met een discussie over gratis. Toch leuk om deze discussie te volgen en te voeden, terwijl nog niemand wist waar we mee bezig waren. En dus kwam er echt gratis boekhouden. Ik heb dit jaar heel veel keren moeten uitleggen hoe het toch gratis kan. Inmiddels hebben we meer dan 2000 gebruikers en dat aantal gaat volgend jaar minimaal verdrievoudigen. En misschien hebben we volgend jaar nog wel meer in petto.

Op naar 2013
En zo blijf ik toch een beetje in verwarring over 2012. Was het een tussenlaag, of het jaar van de start van verandering? Of juist een jaar dat niet als heel erg bijzonder de geschiedenisboeken ingaat? Op naar 2013 dan maar, het jaar van .... (Dat leest u in het nieuwe jaar.)

Geen opmerkingen: