15 mei 2012

Soms zeggen beelden meer dan cijfers

Als accountant werken we elke dag met cijfers; volgens sommige mensen gortdroge cijfers. En natuurlijk ook met teksten, maar die zijn vaak voorgeschreven en staan bol van jargon. Nee, accountants zijn eerder cijfertijgers dan taalvirtuozen. Dat merk ik wel eens als ik iemand uitnodig om een stukje te schrijven voor AN. De meeste accountants reageren dan geschrokken, en helaas is dat dan ook de laatste reactie die ik krijg. Accountants zijn meer thuis in cijfers; ieder zijn vak. Maar de vraag is of we cijfers meer tot leven kunnen krijgen? Als het aan de creatieven van deze wereld ligt wel. Kijk maar eens wat er tegenwoordig voor een mooie infographics verschijnen. Cijfers op een heel andere manier weergegeven, die vaak veel meer tot de verbeelding spreekt.  Weet u niet waar ik het over heb? Infographics zijn grafische weergaven van informatie, die vaak kunstwerkjes op zich zijn. Jaren geleden heb ik op mijn blog al eens een voorbeeld van de belangrijkste internetbedrijven weergegeven als het metrostelsel van Tokyo. Sindsdien hebben we nog veel meer mooie voorbeelden gezien. Bijvoorbeeld van Nicholas Felton, die jaarlijks zijn eigen persoonlijk jaarverslag maakt, perfect grafisch weergegeven. De vraag is dan ook of we als accountants niet iets moeten doen met infographics? Ik heb een eerste poging gewaagd door de ontwikkelingen in de accountancybranche weer te geven in een infographic. Graag jullie reacties.

Geen opmerkingen: