11 april 2012

AN ICT event


Op 10 april jl. mocht ik dagvoorzitter zijn van het Accountancynieuws ICT event. Ik noem het maar een leuke middag, die in zijn geheel in het teken stond van het raakvlak tussen accountancy en ICT. Persoonlijk vond ik de line-up van sprekers mooi op elkaar aansluiten en volgens mij zijn de belangrijkste ICT-aandachtspunten behandeld. Toch waren er nog een aantal opmerkelijke zaken en rode lijnen die de revue zijn gepasseerd, die ik met u wil delen


SBR

Op mijn vraag ‘Wie is er al klaar voor SBR?’ staken maar een paar van de 180 aanwezige accountants de hand op. Bij een enkeling kon ik zelfs een vreemde grimas rond de mond ontwaren; ‘SBR, wat is dat nu weer?’. Maar we zijn bezig met de final countdown rondom SBR; op 1 januari 2013 beginnen we met de IB/Vpb 2012 en het jaar daarop met de BTW. Het is wel noodzakelijk dat u daar NU mee bezig bent. Er is een aantal technische zaken die u moet regelen en die ook tijd kosten. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan het regelen van certificaten, en dat zijn andere dan bij de huidige BAPI. In het verhaal van AndrĂ© Kwakernaat kwam nog terug dat Twinfield nu al OB-aangiften door middel van SBR ondersteunt, maar dat het door accountantskantoren nog maar mondjesmaat wordt gebruikt. Anders gesteld: de meeste aangiften worden nog steeds extracomptabel in elkaar gedraaid; we leven in 2012 mensen!


Standjes, dat kan toch innovatiever

Ik merk dat softwareleveranciers een beetje gevoelig zijn voor mijn commentaar, dus daar maak ik maar graag even gebruik van. Toen ik op de beursvloer binnenkwam, zag ik weer keurig een tiental achterwandjes en banner staan. Natuurlijk wel een heel traditionele manier van presenteren op een ICT-event. Het lijkt wel een braderie. Om het even te chargeren: dat is zo verschrikkelijk 1999! Heren en dames ICT-leveranciers: dat kan mooier en innovatiever. U roept maar dat accountants moeten veranderen, maar kijk eens naar uw eigen presentatie. U heeft een herkansing op de Accountancynieuwsdag 2012. Ik hoop dat Kluwer hier natuurlijk ook aan gaat werken.


Social Media: stop met zenden, start met communiceren

Het aantal tweets over het Accountancynieuws ICT event viel een beetje tegen; nu misten we ook een twitterfountain. Marc Appel van Exact nam in een parallelsessie de mensen mee rondom de laatste trends in de wereld van Social Media. Maar de boodschap die wat mij betreft een beetje blijft hangen rondom social media en accountants (noem het social accountancy), is dat we moeten stoppen met zenden en echt moeten gaan communiceren via social media. Iedere ochtend zie ik kort na het verschijnen van bijvoorbeeld de SRA-nieuwsbrief veel accountantskantoren dit nieuws oppikken en uitzenden. Dus we zenden allemaal dezelfde boodschap uit. Maar bij dit soort kantoren zie ik nauwelijks communicatie tussen geĂ¯nteresseerden en het kantoor. Bij mij roept dit toch een beetje het beeld op dat de secretaresse ’s ochtends inlogt op twitter, een bericht plaatst en dan snel weer uitlogt. Kantoren: durf te investeren in personal branding van de specialisten die zich twitter eigen maken om te communiceren en om kennis te vergaren.


Boekhouden verdwijnt en we gaan fabrieksmatig werken

De twee laatste presentaties gingen vooral over het thema van de dag: standaardisatie of fabrieksmatig werken. Ik noem het liever een nieuwe manier van werken binnen de accountancy. Alexander Leppink liet zien hoe er binnen BDO gewerkt wordt aan een meer fabrieksmatige verwerking van de primaire processen. Hoewel hij daarbij wel aangaf dat dit niet betekent dat er minder klantcontact moet zijn, maar misschien wel vaker. Dit sloot heel mooi aan bij de lezing van Theo Klarenbeek van de Belastingdienst, die de ontwikkeling aangaf van het ‘Zeker Online’-concept. Volgens Theo zal de administratie in 2020 volledig automatisch gevoerd worden en aangifte doe je gewoon vanuit je volledig elektrische auto. De Belastingdienst is met de softwareleveranciers bezig om dit te realiseren, zodat betrouwbare software ook betrouwbare informatie oplevert. Een nieuwe fase in horizontaal toezicht. Maar wat zijn de gevolgen voor uw kantoor? 


Uw mensen zijn de cruciale factor bij verandering

Belangrijke constatering is dat er voor de medewerker op het accountantskantoor een hoop gaat gebeuren. Komt hij te werken in de (blauwe) back- of in de (gele) frontoffice van het kantoor of verdwijnt zijn of haar baan gewoon door de toegenomen automatisering? En zijn uw mensen in staat om de nieuwe vormen van dienstverlening ook te ‘verkopen’ aan de klanten?


En na afloop bleef het een beetje onrustig in Bunnik.

Geen opmerkingen: