3 juni 2011
Far from Fong
TENT/CBK presenteert in Het Gemaal op Zuid “Far from Fong”, het actueel werk van jonge Chinees-Nederlandse kunstenaars in aansluiting op de manifestatie ‘China op de Kaap’ ter viering van 100 jaar Chinezen in Nederland.Hoe gaan deze modeontwerpers, illustratoren, kunstenaars en designers om met hun culturele achtergrond?
Bijna zeventig jaar geleden werd de legendarische Chinees-Nederlandse modeontwerpster Fong-Leng Tsang geboren op ‘de Kaap’ (Katendrecht, Rotterdam). Ze werd wereldberoemd met spectaculaire kledingontwerpen waarin Oosterse technieken en motieven gecombineerd werden tot een volstrekt hippe look voor de Nederlandse beau monde van toen. Nu, veertig jaar later, timmert een nieuwe generatie kunstenaars aan de weg, die in de geest van Fong-Leng, haar culturele roots inzet om een eigentijds beeld van onze samenleving te schetsen. Hoe verhouden hun visies zich tegenover elkaar?
De tentoonstellingsruimte wordt door interieurarchitect Dada Wang vormgegeven als een mise-en-scène, waarbij de werken van de kunstenaars met twee monumentale robes van Fong-Leng in een huiskamersetting samenkomen.
Fong-Leng, fotograaf: Paul Huf, 1979, collectie Maria Austria Instituut (MAI)
De strategie waarmee Fong-Leng traditionele motieven in haar couturestukken gebruikte om een actueel modebeeld te creëren, vindt een echo in het werk van veel jonge Chinees-Nederlandse kunstenaars. Hun belangstelling voor culturele roots is niet nostalgisch of melancholisch, maar gericht op het creëren van een nieuwe cross-culturele beeldtaal. Aziatische motieven zijn door onze geglobaliseerde beeldcultuur vertrouwder geworden dan ooit. Door de economische boom van China, is de Aziatische beeldtaal synoniem geworden voor vooruitgang en innovatie. Terugkijken betekent voor Chinees-Nederlandse kunstenaars daarom vooral vooruitkijken. Opvallend is dat ze vrijwel allen hun artistieke praktijk verbinden met netwerken in de Nederlandse/Rotterdamse creatieve industrie, zoals Studio Zi en Rotterdam Collective.
Gemaal op Zuid, Pretorialaan 141 Rotterdam | Open: woe t/m za 11:00 – 17:00 uur | Toegang gratis
www.gemaalopzuid.nl
Door: Fenmei Hu, Khitan, Erwin Kho, Fong-Leng, Kwannie Tang, Zhen Tian en Dada Wang.
DE KUNSTENAARS
Fenmei Hu is beeldend kunstenaar, cultureel ondernemer, tentoonstellingsmaker en festivalorganisator. Ze richtte onlangs Studio Zi op – een kunstenaarscollectief van jonge creatieven in Nederland met een Chinese achtergrond. Hu presenteert een aantal thee-tekeningen. De grote theevlekken op het papier fungeren als een soort Rorschach-tekeningen: de betekenis is afhankelijk van de gedachten en ideeën van de toeschouwer. De vlekken zijn gemaakt met verschillende soorten Chinese thee.
Khitan (Mao Lin Liao) is een internationaal succesvol character-ontwerper voor de videogame-industrie. Hij werkt voor grote opdrachtgevers als Sony Guerilla Games, Heineken en Mitsubishi. Eerder was hij verbonden aan Studio Micha Klein. Voor de tentoonstelling maakt hij een nieuw videowerk waarin de kleding en het levensverhaal van Fong-Leng centraal staat.
Erwin Kho is grafisch ontwerper, illustrator en motion-graphics designer, maar schrijft ook graphic novels. Hij won in 2010 de Benelux Beeldverhalen Prijs. In een grote digitale wandprint geeft hij zijn visie op de invloeden die culturen op elkaar hebben. De oceanen scheiden de continenten, maar zijn ook perfecte waterwegen. ‘Rafting’ is een begrip uit de biologie dat verwijst naar het aanspoelen van zaden en dieren, een begrip dat evengoed breder kan worden geïnterpreteerd als een pleidooi voor een ‘mix-en-match’ cultuur. Kho ontwerpt tevens het beeldmerk van de tentoonstelling.
Illustratief vormgever Kwannie Tang werkt voor opdrachtgevers als Elle Girl, Popunie en Kek Mama. Ze werkt vaak samen met productvormgever Niels Lakens. In haar illustraties tekent ze de overvloed aan accessoires die nodig zijn om hip te kunnen leven. Voor de tentoonstelling maakt Tang een poef, gedecoreerd met geborduurde illustraties die verwijzen naar haar Chinese achtergrond.
Productontwerper Zhen Tian presenteert een aantal monumentale rijstpapieren ROU-lampen in verschillende formaten. De lampen zijn geïnspireerd op de proppen papier die haar vader weggooit als hij Chinese inkttekeningen maakt. Het woord ‘rou’ staat enerzijds voor ‘het maken van proppen’ en anderzijds voor ‘zachtheid’. Tian woont en werkt in Groningen en is verbonden aan het Chinese kunstenaarscollectief Studio Zi
Interieurarchitect Dada Wang kwam in 2005 naar Nederland om te studeren aan TU Delft. Ze is in Rotterdam onder andere verbonden aan het ontwerperscollectief Rotterdam Collective. Wang ontwerpt de tentoonstellingsinrichting en presenteert een Food-installatie waarin een vegetarisch gerecht als tangram-puzzel de vorm van een dier krijgt.
Fong-Leng Tsang is modekunstenaar en -icoon. Zij werd beroemd met haar monumentale en extravagante creaties uit de jaren ‘70 van de vorige eeuw. Ze combineerde haar talent met een dosis lef en voortvarendheid. Hoewel haar werk zeker internationale uitstraling had, ligt haar verdienste vooral in het feit dat ze Nederland modebewust maakte. In haar werk zijn duidelijk de sporen te zien van haar deels Chinese opvoeding; een van de jurken die wordt tentoongesteld in Het Gemaal op Zuid heeft als titel ‘Chinese zee’. Bij de jurken wordt een aantal foto’s van fotografe Wendelien Daan gepresenteerd waarop modellen Fong-Leng kleding dragen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten