5 april 2011

Druk, druk, druk



Het voorjaar is nu goed begonnen, dus kom ik steeds meer accountants tegen die een beetje bleek zien. Druk, druk, druk; het voorjaar piekt een beetje naar het hoogtepunt. De afgelopen weken was ik ook druk, een beetje in gevecht met een datacentrum dat niet echt wilde performen. En dan merk ik vanzelf dat ik geen tijd heb voor het schrijven van artikelen, het bijhouden van mijn blog of zelfs om te twitteren. Kortom, ik ben ook weer niet zo’n verschrikkelijke social media freak dat ik niet een dag zonder kan. Dit weekend stond er in Het FD een artikel over social media en de gevaren van altijd maar online zijn; we kunnen er infostress van krijgen. Te veel informatie die we niet kunnen verwerken en het risico dat we alleen nog maar berichtjes van 140 karakters kunnen begrijpen. Het deed mij een beetje denken aan artikelen van 20 jaar geleden over de televisie en 10 jaar geleden over de pc. Er zullen altijd mensen zijn die niet kunnen omgaan met de informatiestroom die ze ontvangen. Onlangs gaf een wat oudere dame tijdens een lezing aan dat zij die hele social media helemaal niet zag zitten, want ze had het al druk genoeg met haar e-mail. Toen ik haar vroeg hoeveel mail ze dan wel niet per dag kreeg, waren dat er niet meer dan 50 per dag. Ik heb haar geadviseerd om eens een dagje op cursus te gaan bij Taco Oosterkamp, die je leert hoe je je inbox een beetje onder controle moet houden. Mijzelf lukt dat overigens ook maar met wisselend succes, ik moet – in termen van Taco – niet aan het groot onderhoud maar aan een grondige revisie van mijn Inbox.

Terug naar het artikel in Het FD. Er werden wat voorbeelden gegeven van social media adepten. Maar ik was niet echt onder de indruk van de aantallen volgers die deze mensen aangaven. Ik heb mijn eigen statistieken er maar eens bij gezocht: 857 volgers op twitter, 862 connections op LinkedIn en op mijn blog nog een keer een kleine 1500 unieke bezoekers per maand. Hyves en Facebook beschouw ik even als mijn privé-domein en daar ben ik niet erg actief op. Daarnaast is Hyves een beetje tanende onder de echte social media adepten. Facebook: daar moet je zitten wil je internationaal een beetje meedoen. Een eerste onderzoek wijst overigens uit dat social media een beetje tanende is, getuigde de onderstaande video.



Maar na deze korte blog moet ik maar weer aan de slag, want de plicht roept. Een notitie schrijven over de governance in onze club, de bestuursvergadering van de SRA voorbereiden, een rondje hardlopen (#hetnieuwewerken) en een paar presentaties voorbereiden. Over presentaties gesproken; de laatste tijd word ik nogal veel benaderd om lezingen te geven. Begrijp mij goed, ik doe dat graag en heb daar veel plezier in, maar ook mijn tijd is beperkt. Ik moet dus ook wel eens ‘nee’ verkopen.

Geen opmerkingen: