Op onze eerste dag in Atlanta bezoeken wij CNN en Coca Cola. Bij CNN spreken we met twee jonge medewerkers over het effect van Social Media op een bedrijf als CNN. Het businessmodel van CNN is aan het veranderen. In het verleden was CNN er vooral op gericht om als eerste het nieuws te brengen. Maar inmiddels is dat achterhaald door twitter. Wat wel belangrijk is, is het nieuws te duiden, te verifiëren of het nieuws daadwerkelijk waar is. Kortom, om er kwaliteit en achtergronden bij te gaan voegen. In Nederland speelde deze discussie laatst ook bij de Volkskrant, die aangaf een verschil te maken tussen nieuws op de website en het nieuws dat in de krant komt. Misschien zien we in de toekomst wel hoe betrouwbaar bepaalde nieuwsitems op een bepaalde site zijn. Belangrijkste leermoment: social media knabbelen aan het businessmodel van een bedrijf als CNN en het bedrijf is druk bezig om zich hier op voor te bereiden.
Bij Coca Cola bleek dat we op bezoek waren bij Coca Cola Enterprises, en dat is heel iets anders dan Coca Cola company. De laatste is vooral een commercieel bedrijf, dat ons het gevoel bij Coca Cola geeft. Bij Enterprises bottelen ze de Cola en zijn ze de grootste franchise bottelaar van Coca Cola. Coca Cola als een franchisebedrijf; ik denk dat er maar weinig mensen zijn die dat altijd beseffen. We behandelen twee thema’s: MVO en het logistieke proces. Ten aanzien van MVO heeft Coca Cola Enterprises zich zware doelstellingen opgelegd. Zo werkt men aan een fles die van planten is gemaakt en men wil voor iedere liter cola die men verkoopt, ook maar een liter water gebruiken. Een paar weken geleden waarschuwde Adjiedj Bakas ook al voor de schaarste van water en nu zien we dat bedrijven zich daar dus al echt druk over maken. Het logistieke proces van Coca Cola blijkt erg complex. Hoewel het ons erg bevreemdt dat men gegevens gebruikt van de pos apparatuur van retailers. Daarnaast blijkt ook hoe groot de impact is van ICT op een dergelijke grote organisatie. Pas na de Olympische Spelen in Londen wordt in Engeland het logistieke systeem geüpdatet, zo bang is men dat men niet kan leveren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten