25 maart 2010

Yuki



Vorige week was ik op de Yuki Community dag. Waarom? Omdat ik wel nieuwsgierig was wie nu de klanten zijn van deze nieuwkomer in de online boekhoudoplossingen. Hoewel, moet ik Yuki wel kenschetsen als een boekhoudpakket, omdat zij zichzelf positioneren als het systeem voor mensen die een hekel hebben aan boekhouden? Je hoeft namelijk helemaal geen verstand van boekhouden te hebben om met Yuki te kunnen werken. Ergo, een journaalpost zal je in het klantengedeelte niet tegenkomen. Je scant een factuur en Yuki boekt deze binnen 24 uur. Voor een groot gedeelte is dat automatisch, bij een hele moeilijke factuur krijgt Yuki nog wat hulp van een administratief medewerker.





Ja, u leest het echt goed: een computer die kan boekhouden, die in staat is om facturen te lezen, te interpreteren, te coderen en te boeken en dat alles uiteraard in een fractie van een seconde. Dat geeft natuurlijk wel te denken. Want we roepen al jaren dat wij als accountantskantoren natuurlijk niets meer doen aan administratieve dienstverlening, maar volgens de benchmark van o.a. Full Finance blijkt ieder jaar toch weer dat administratieve dienstverlening nog steeds een groot gedeelte van onze dienstverlening uitmaakt. En weet u nog wat wij een aantal jaren geleden hebben gedaan? Toen hebben we onze klanten gevraagd om over te stappen op online boekhouden. Hoeveel klanten heeft u nu op online boekhouden? En zijn deze tevreden? En bent u dat ook?


Als ik vandaag de dag kijk naar de online boekhoudpakketten, dan zie ik eigenlijk maar drie spelers met enige relevantie: Twinfield, Exact Online en Reeleezee. Ik schat een beetje in dat Twinfield de grootste is met een kleine 15.000 klanten, dat Exact Online daar niet ver achter zit en dat Reeleezee zo rond de 8.000 klanten zit. Van andere online aanbieders, zoals Asperion, horen we eigenlijk niet zo veel meer. Van AFAS en AccountView is onduidelijk wat ze nu eigenlijk echt met de online markt willen. We kunnen concluderen dat de online markt uiteindelijk toch wel heel beperkt is. Gaan we uit van zo’n kleine 600.000 kleinere Nederlandse ondernemingen die mijns inziens wel met online software uit de voeten zouden kunnen. Eigenlijk is er dus op de online markt niet verschrikkelijk veel gebeurd, er heeft in ieder geval geen revolutie plaatsgevonden.

En dan is er dus nu ineens Yuki; met toch wel een heel ander concept en ook een heel ander pricing model. Bij Yuki betaal je niet een vast bedrag per maand, maar een bedrag per verwerkt document. Vergelijk het maar even met telefoontikken in je mobiele telefoonabonnement. De toegang tot het systeem is gratis en je kunt het op ieder moment gewoon opzeggen. Een model dat ook wel dicht tegen de dienstverlening van de accountant aanschurkt, omdat het in feite een deel van de administratieve dienstverlening vervangt. En met een snelheid waar wij nog wel een puntje aan kunnen zuigen. Maar ook een concurrent voor de huidige online boekhoudpakketten, want laten we nu eerlijk zijn, welke ondernemer houdt er nu wel van boekhouden?
Maar terug naar de Yuki Community dag, uiteraard met veel aandacht voor het product van Yuki. Maar ook weer een onnavolgbare presentatie van mijn grote vriend Jaap Bron, die ouderwets tekeer ging tegen…….nou ja, alles en iedereen. Maar ook een verhaal van Seats2Meet, die natuurlijk ook wel een beetje Yuki is. Voor de rest waren er veel ondernemers en Yuki-gebruikers. U leest het goed; ik ben wel enthousiast over Yuki, een nieuwe speler in de markt die ons accountants en ook de aanbieders van (online) boekhoudsoftware natuurlijk wel een beetje aan het denken zet.

Lees ook het interview met Yuki oprichter Arco van Nieuwland in de Zaak

Geen opmerkingen: