3 februari 2010

Ipad III



Geloof mij, dit is echt mijn laatste bijdrage over de Ipad de komende tijd. Na het eerste enthousiasme kwamen ook de criticasters die natuurlijk een hoop commentaar hebben. Leuk was het om te lezen dat internetgoeroe Vincent Evers het helemaal niets vond, terwijl hij bij de Iphone direct wist dat het goed was. Volgens mij moet Vincent zijn oude filmpjes nog eens goed doorkijken, want ik kan mij er nog een herinneren waarin hij de Iphone na de introductie volledig afkraakte.

Natuurlijk is er nog wat af te dingen op de iPad die nu geïntroduceerd is. Sommigen missen bijvoorbeeld een usb-poort. Maar is dit niet juist een internetdevice, waarin je geen usb-poort meer hebt? Mijn laptop heeft toch ook geen floppy drive meer? Alles wat ik nodig heb, pluk ik wel van het net. Ook zal ik het ontbreken van een aansluiting naar een tv niet gaan missen; volgens mij heb je de tv gewoon in je handen.

Toch heb ik ook wat minpunten. Zo vind ik het erg jammer dat het systeem niet gelijk schriftherkenning bezit, waardoor de Ipad direct mijn elektronische schrijfblok kan worden. En misschien als handige optie dat-ie steno kan herkennen en omzetten naar gewoon schrift, om maar eens een lifehack te noemen. Met die functionaliteit zou ik er direct een voor mijn secretaresse kopen.

Belangrijk punt is natuurlijk ook multitasken; het is gewoon een must om meerdere applicaties tegelijk open te hebben op je iPad om lekker te kunnen werken.
Ook zou ik graag standaard spraakherkenning zien. Het blijft toch een beetje behelpen, het werken met een toetsenbord. Volgens mij moet de volgende stap in de ontwikkeling van de computer zijn dat deze standaard over spraakherkenning beschikt. Typen is zó van voor 2010; ik spreek dit blog nu toch ook gewoon weer in (had wel moeite met iPad). Misschien een extra chip erin, om de reguliere processorsnelheid niet te veel te belasten.

Laatste ontbrekende element aan de iPad is wel de videocamera. Niet om met mijn Ipad te gaan filmen, maar voor videoconferencing als je bijvoorbeeld zit te skypen. Ik denk dat als de Ipad mijn digitale schrijfblok wordt en ik hem overal mee naar toeneem, ik ook wel even zou willen skypen om snel even iets te kunnen bespreken. Met het grote scherm is dat dan toch weer wat prettiger dan bij een iPhone. De camera moet dan wel aan de schermkant zitten.

Met de bovenstaande verbeteringen hebben we volgens mij dan definitief het schrijfblok geautomatiseerd en kunnen we weer afscheid nemen van een stukje papieren nostalgie.

Geen opmerkingen: