21 december 2009

Laatste blog van 2009


Dit is mijn laatste blog van 2009. De laatste week van het jaar ben ik traditioneel vrij, even tijd om de weegschaal van de work life balance door te laten slaan naar mijn gezin. Hoewel, op 30 december ‘werk’ ik even als we in Thialf met 60 collega’s en relaties Arjen van der Kieft naar Vancouver gaan schreeuwen.

Tijd om in deze laatste blog even terug en vooruit te blikken. 2009, een raar jaar, een crisisjaar, het jaar van yellowcats, het jaar van de ondergang van DSB, het jaar dat ik participant van Alfa geworden ben, het jaar dat ik een sabbatical nam van Accountancynieuws maar wel een boekje schreef, het jaar waarin Steve Jobs terugkwam, maar ik toch koos voor Windows 7, het jaar van heel veel ICT-trajecten bij Alfa, een jaar met een lach en een traan, het jaar waarin we het junior songfestival wonnen en vader Abraham het liedje voor de volwassen versie mag schrijven, het jaar dat eindigde met een klimaatakkoord wat niets inhield terwijl wij in de sneeuw stonden, het jaar waarin NIVRA- en NOvAA-leden besloten om te gaan fuseren, maar vooral was 2009 het jaar van Twitter. Je begint je langzaam af te vragen wie er niet twittert. Ik kwam via Twitter dit jaar in contact met Pieter van Coney, het leek wel of Jan en ik elkaar dagelijks spraken. Paul de Leeuw verrijkte de afleveringen van ‘Ik vertrek’ met commentaar. Ja, dit jaar is er heel wat afgetweet. Misschien iets voor u om het komende jaar ook maar eens te gaan doen.

Maar het jaar 2009 is dan nu weer bijna voorbij en wij mogen binnenkort 2010 verwelkomen. Een raar jaar 2010, ik begeef me nog steeds een beetje in de mist als het 2010 betreft. Wordt het het jaar waarin we in staat zijn het vertrouwen terug te winnen en de economische groei weer op te pakken? Ik ben van mening dat dan kan, maar dan wel op een andere, meer duurzame manier. Of worden we in 2010 toch nog teleurgesteld door ons eigen verleden? Blijken er nog meer lijken in de kredietcrisis te zitten die ons toch weer doen twijfelen?

2010 wordt in ieder geval het jaar waarin XBRL/SBR er dan definitief zal komen. Niet op initiatief van de overheid, volgens mij hebben de banken nu de echte sleutel in handen om te starten. Misschien veel eenvoudiger om het eerst nog even weg te houden uit de fiscale sfeer. 2010 wordt dus ook het jaar waarin accountants gaan raten. Ten behoeve van kredietaanvragen, maar ook om een beter beeld te krijgen van de eigen klanten en met behulp van XBRL kunnen we de ratings weer gaan benchmarken en kunnen wij onze klanten nog beter bijstaan in de – in 2010 nog steeds complexe – kredietverleningsmarkt.

2010 wordt ook het omslagjaar omtrent ICT binnen de accountancy. Ik heb begrepen dat de AC-opleidingen opnieuw willen nadenken over ICT binnen de accountancyopleiding en laten we dat dan ook gebruiken om een nieuwe generatie accountants op te gaan leiden met meer verstand van automatisering. In 2010 zal de black box definitief open gaan en kunnen accountants die denken dat ze binnen hun controle geen aandacht hoeven te besteden aan ICT tot het besef komen dat ze het op dat punt niet bij het juiste eind hadden. De AFM pleitte laatst voor een meer professioneel kritische houding, dat is wat ik van u verwacht ten aanzien van ICT binnen uw accountantscontrole.

2010 wordt ook het jaar van de nieuwe beroepsorganisatie. Laten we met alle MKB-accountants (want dat voel ik mij ook) ervoor zorgen dat binnen alle gelederen van de nieuwe beroepsorganisatie het MKB-geluid goed doorklinkt. Niet vanuit rancune of vanuit een dwangmatige hang naar het verleden, maar omdat het MKB de innovatieve motor is achter onze samenleving en onze economie. Om deze goed te laten lopen, is er goede en betrouwbare financiƫle informatie nodig en daarin moeten wij met de nieuwe beroepsorganisatie voorop onze rol (her)pakken.

Als ik nu zo eens kijk, wordt 2010 een heel leuk en uitdagend jaar. Tot volgend jaar!

PS: ik blijf in de vakantie gewoon te volgen via http://twitter.com/AccVisie

Geen opmerkingen: