12 juni 2009

Eigen schuld dikke bult?



Op de voorpagina van het Economisch Katern van de NRC prijkt in dikke koeienletters de tekst: “Accountants liggen dwars bij digitalisering”. En dan mogen we nog blij zijn dat wat advocaten een claim aan het voorbereiden zijn voor Roel Pieper, anders was het denk ik het hoofdartikel geweest. Teneur van het artikel: accountants werken de ontwikkeling van XBRL tegen, omdat ze bang zijn om omzet te verliezen. Natuurlijk is dat ongenuanceerd, maar het is wel de beeldvorming waarvoor enkele mensen in de accountancy natuurlijk al langer gewaarschuwd hebben. En de “politiek” gaat natuurlijk gewoon door met haar agenda en die weten wel hoe ze de media in beweging moeten zetten.

Wat ik ook jammer vind is dat de gewaardeerde collega’s Frank Pisters, Alexander Leppink en Jan Wietsma ferme uitspraken doen, maar die het beeld dat in het stuk geschetst wordt alleen maar voeden. En heren; ik ben mij er van bewust dat een journalist nooit opschrijft wat je zegt, maar daar toch een beetje zijn eigen waarheid uit destilleert.

Ben ik geen voorstander van XBRL dan? Geloof ik niet meer in efficiencyvraagstukken? Natuurlijk wel, en ik vind ook dat accountants XBRL te lang genegeerd hebben. Maar we moeten nu ook niet doen alsof alles al volmaakt is. Er zijn nog veel vraagtekens rondom XBRL en nog lang niet alles is tot in de finesses geregeld. Je kunt wel roepen dat we nu met XBRL BTW-aangiften kunnen verzenden, maar dat konden we toch al elektronisch, dus dan maakt het helemaal geen verschil. Ik hoor vanuit de verhalen van de verschillende deelnemers dat er nog steeds discussies zijn met onder andere de Belastingdienst. De vraag is echter of ons dat ervan moet weerhouden om met veel meer energie mee te doen aan dit soort initiatieven. Het moet gezegd dat slechts een handjevol accountantskantoren actief geparticipeerd heeft in dit verhaal, onder andere Gibo, BDO en PwC, en daarvoor verdienen zij ook alle lof. Maar het zal breder opgepakt moeten worden: NIVRA, NOvAA en SRA hebben dit ook veel te veel laten liggen of zich vooral verdronken in alle internationale discussies die er over XBRL gevoerd worden. En ik merk hetzelfde nu ook bij elektronisch factureren. NIVRA/NOvAA willen hier een boekje over schrijven, maar dat moet vooral neutraal zijn en mag niet ingaan op administratieve lastenverlichting. Sorry, onzin, maar zo’n boekje gaat natuurlijk dan door niemand gelezen worden. Vaktechnisch perfect, maar maatschappelijk irrelevant.

De reputatieschade is al weer aangebracht, de beeldvorming dat accountants alleen maar uit zijn op een nog hogere nota voor de klant, wordt weer versterkt. Daar baal ik verschrikkelijk van, want hoe gaan we dat nu weer uitleggen? We zullen moeten aangeven dat wij juist met heel veel initiatieven bezig zijn.
Een ingezonden brief in de NRC van de voorzitters NIVRA/NOvAA zal maar door weinig mensen gelezen worden. We moeten ook niet de vaktechneuten aan het woord laten, want die kunnen het aan de gewone man niet uitleggen. Maar er moet wel een goed verhaal komen. En naast dat verhaal is dit natuurlijk gewoon een WAKE UP CALL!!

1 opmerking:

Jan Wietsma zei

Hoi Fouk,

Als de journalist had opgeschreven wat hij in eerste instantie dacht had dit de voorpagina gehaald. "Kartelvorming in de accountancybranche" Gelukkig heb ik uit kunnen leggen dat daar geen sprake van is.
En natuurlijk hebben ik er ook op gewezen dat IT niet in de opleiding zit. Dat je het de accountants dus ook niet kwalijk kunt nemen.
Aan de andere kant ben ik van mening dat accountants als door de overheid 'beschermde beroepsgroep' ook de morele taak hebben om de 'prijzen' zo laag mogelijk te houden voor het primaire proces. Dat hoeft geen winst te kosten want dat kan prima door actief te opereren in de keten. Tegelijkertijd liggen er kansen zat om de omzet op peil te houden en de winst zelfs te vergroten als we onze bedrijfseconomische kennis als accountants nu eens inzetten om die ondernemer te helpen zijn eigen business te snappen.

Met collegiale groet,

Jan