26 mei 2009

Work 21 Accountancy



Op 26 mei sprak ik bij E-Office over het werken in de 21ste eeuw. ‘Is dat dan anders?’ vraagt u zich misschien af, we werken toch al lang in de 21ste eeuw? Dat klopt, maar werken vandaag in de 21ste eeuw is niet precies hetzelfde als werken in de 20ste eeuw maar dan met hulpmiddelen van de 21ste eeuw. De vraag is dan of je wel efficiënt en effectief werkt? Misschien even een voorbeeld ter illustratie. Stelt u zich voor dat u vanochtend niet in uw eigen auto stapt maar in een T-Ford en daarmee gaat u naar uw werk. Zou dat lekker rijden? U heeft in ieder geval bekijks, maar de vraag is of u hetzelfde comfort heeft als de auto waarmee u normaal naar uw werk gaat. Andersom: stelt u zich voor dat iemand uit de tijd van de T-Ford wakker zou worden en een Ferrari voor de deur zou treffen. Zou hij daarmee uit de voeten kunnen? En zou hij de Ferrari optimaal kunnen benutten op de weinig verharde wegen in die tijd? Moraal van dit verhaal: iedere tijd heeft zijn eigen gereedschap en daar moeten we ook aan wennen.

De 21ste eeuw kenmerkt zich volgens mij door ultieme communicatiemiddelen. Internet, e-mail, Voice over IP (internettelefonie), beeldbellen, we gebruiken het nog steeds niet maximaal. En al deze hulpmiddelen stellen ons eigenlijk in staat om plaats- en tijdonafhankelijk te werken. Toch staan wij met zijn allen twee keer per dag in gemiddeld een kleine 250 kilometer file. Dat kan in de 21ste eeuw toch echt ook anders. Ik schrijf deze blog bijvoorbeeld rond de klok van half zeven in mijn pyjama vanuit mijn werkkamer. Op mijn rechterscherm ben in ingelogd op het datacentrum van ons bedrijf en heb ik dus toegang tot alle informatie en applicaties die ik nodig heb. Op mijn linkerscherm staat internet open, waar ik kan lezen dat er op dit ogenblik 43 files staan met een totale lengte van 272 kilometer. Mijn agenda verklapt mij dat ik om 10:00 uur mijn eerste afspraak heb. Ik heb nu twee keuzes: snel ontbijt maken voor het gezin, onder de douche springen en achteraan aansluiten in een van de files die op mijn beeldscherm staan of besluiten om de vergadering telefonisch te doen, de agenda en andere stukken delen we dan wel via het intranet en als we elkaar echt in de ogen willen kijken, zetten we wel de webcam aan. Kortom, ik werk maar maak gebruik van de mogelijkheden die mijn gereedschap uit de 21ste eeuw mij biedt om mijn werk anders in te plannen. Bijkomend voordeel, in de tijd die ik anders in de file stond, werk ik nog een tweetal notities uit.

Mijn echtgenote komt nog wat slaperig mijn studeerkamer binnen en vraagt of ik vanmiddag misschien nog even kom kijken bij de sportdag van een van de jongens, of was ik dat weer eens vergeten? Mijn agenda laat gelukkig wat lucht zien en ik beaam dat dat natuurlijk al lang in mijn agenda stond. Maar dan moet ik wel eerder naar huis, een uurtje quality time midden op een werkdag in een toch wel drukke werkweek. Maar mobiel ben ik gewoon bereikbaar, hoewel ik daar wel kritisch op ben. Want wat heb je aan een vader die langs de lijn alleen maar staat te bellen? Het uurtje haal ik met gemak in wanneer ik vanavond even inlog en dan nog een aantal zaken afhandel. Wanneer ik later die middag het sportveld oploop, word ik begroet door twee grote glimlachen en weet ik dat ik met alle plezier vanavond dat uurtje extra inlog.

Kortom, de nieuwe gereedschappen uit de 21ste eeuw stellen mij in staat om mijn leven anders in te delen. Werktijd wordt privé-tijd, privé-tijd wordt werktijd. Daarnaast ben ik in staat om een aantal ongemakken van de 21ste eeuw te omzeilen door gebruik te maken van deze nieuwe hulpmiddelen. Toch merk ik nog steeds weerstand tegen deze manier van het ‘nieuwe werken’ binnen de accountancy. Toch wel gek nu in de accountancy ook de roep om efficiency weer opkomt (zie onder andere het laatste artikel van Jan Wietsma in Accountancynieuws). In mijn volgende weblog ga ik verder over dit onderwerp en dan met de vraag hoe we het nieuwe werken kunnen toepassen in de accountancy.

Voor de liefhebbers hierbij mijn presentatie

1 opmerking:

Alexander zei

Helemaal mee eens :-)! Nu maar hopen dat accountantskantoren het optijd oppakken.