18 mei 2009

Nieuwe software



Vorige week kreeg ik een nieuwe laptop en nee, gelukkig dit keer niet omdat hij uit mijn auto gestolen was. Op de pc stond een mooi logo van Windows Vista, maar toen ik hem opstartte, zag ik toch weer het vertrouwde Windows XP-logo. Waarom? Na een korte test vorig jaar werden we helaas niet gelukkig van Vista en besloten we het niet in te zetten in onze omgeving. Nu komt dan veel sneller dan verwacht Windows 7 en de eerste testen met de b├Ęta-versie stemmen mij wel weer gelukkig. Microsoft moest wel, want de tegenvallende verkopen van de software zorgden er voor dat men snel moest handelen en met een beter alternatief moest komen.

Je vraagt je natuurlijk af hoe het nu komt dat softwareleveranciers toch iedere keer in dezelfde valkuil vallen van het lanceren van een niet helemaal doordachte nieuwe versie. En dat gebeurt natuurlijk niet alleen bij Microsoft, iedere leverancier heeft in zijn historie wel eens een slechte versie gehad. In de ERP-wereld was de overgang naar de grafische user interface (lees windowsversie) vaak een te grote. Voorbeeld is natuurlijk Exact geweest, maar er zijn er meer en ook vandaag komt dat gewoon nog voor. Heel simpel zijn de signalen: als een leverancier een nieuwe functionaliteit gaat opschuiven en veel releases per jaar uitbrengt, is er meestal iets mis. En soms is het ook lastig als er tijdens het ontwikkelen een weeffout is gemaakt die er niet eenvoudig uit te halen is.

Toch wil ik de softwareleveranciers niet helemaal afvallen; ik heb er immers ook een tijd rondgelopen. Veel mensen en misschien wel specifiek accountants onderschatten nog wel eens de complexiteit van geautomatiseerde systemen. ‘Als ze nu even dit doen, dan is het toch opgelost’ is een veel gehoord credo. Maar de softwareproducten zijn inmiddels zo complex, dat even iets doen niet zo maar werkt. Een geautomatiseerd systeem is geen spreadsheet die je zo maar even aanpast.
Daarnaast denk ik dat softwareleveranciers wel transparanter moeten zijn. Dat ze het moeten erkennen als er problemen zijn, en zich dus niet moeten proberen te verbergen achter slechte excuses. Wat dat betreft heb ik ook wel respect voor heel veel online oplossingen. Die moeten wel open zijn, want niet werken via het web betekent gewoon dat de applicatie het niet doet. Veel van deze leveranciers hebben blogs waarin fouten gewoon worden toegegeven en waar gebruikers actief meedenken over de oplossingen, zoals het hoort in de Web 2.0-wereld.

Geen opmerkingen: