4 maart 2009

Bestaat de Y-Generatie wel (voor de accountancy)?


Ik had de afgelopen week weer eens het voorrecht om voor een groep studenten te staan. Ik heb altijd hoge verwachtingen van dit soort sessies, omdat ik erg benieuwd ben naar de nieuwsgierigheid van de komende generatie accountants. En ik vind het altijd een lastig publiek, omdat het moeilijk is in te schatten wat ze nu precies wel en niet weten. Ik heb ze een verhaal verteld over ICT en accountancy en volgens mij kwam het toch niet helemaal over. Het bleken ook tweedejaars te zijn die net een aantal weken op stage waren geweest. Op mijn vraag ‘Weten jullie al waarvoor jullie willen gaan, voor de controle- of meer de samenstelpraktijk?’ kreeg ik het antwoord dat ze dat nog niet wisten. Ik natuurlijk ook in mijn hoofd terug naar mijn studententijd. Wist ik toen ik stage liep al het duidelijke onderscheid tussen samenstelpraktijk en controlepraktijk? Of liep dat toen gewoon nog allemaal door elkaar heen en is het onderscheid met de komst van de WTA veel scherper geworden? Ook bleek dat tijdens de studie nog steeds te weinig aandacht wordt besteed aan praktische ICT. Eén van de docenten vroeg mij er nog naar wat er dan precies onderwezen zou moeten worden. Volgens mij gewoon veel basiskennis, maar wel praktisch ingestoken. ICT-onderwijs binnen de accountancy is nu nog wel heel theoretisch en mijn inziens zou het veel praktischer moeten zijn om goed aan te sluiten bij de belevingswereld van de studenten. Ik ben alleen bang dat ik een roepende in de woestijn blijf. Of zoals laatst iemand tegen mij zei: ‘We nemen een student aan en dan loopt hij of zij best wel voorop als het gaat om automatisering, maar op een of andere manier weten we dat binnen twee jaar bij hem weg te halen. Dus misschien ligt het gewoon aan ons.’

Daarnaast vraag ik mij ook af of de accountancystudent wel echt de kenmerken heeft van de generatie Y waar we het nog steeds met zijn allen over hebben. Mijn ervaring is toch dat de accountancystudent wat traditioneler is (sorry studenten) dan bijvoorbeeld studenten ICT, marketing, etc. Ik ben wel benieuwd naar de interesses en het wereldbeeld van de accountancystudenten. De beroepsorganisaties die heel veel geld besteden aan het populairder maken van ons beroep zouden dat eens moeten onderzoeken. Dan weten we veel beter hoe we deze groep moeten aanspreken.

Geen opmerkingen: