28 september 2008

Pres(en)teren

Afgelopen donderdag gaf ik twee lezingen, geheel tegen mijn gewoonte in. Eerst mocht ik op ICT accountancy uitleggen wat wij precies gedaan hebben met Elektronisch Factureren en daarna aan het begin van de avond een groep van 100 jonge MKB’ers toespreken over onder andere strategie. Het is geen geheim dat ik presenteren leuk vind, maar wat mensen nog wel eens vergeten is dat het ook presteren is. Immers, ik moet een kleine 150 mensen toch vermaken en een goede indruk achterlaten van onze organisatie.

Vorige maand schreef ik in Accountancynieuws een groot aantal tips over presenteren en een daarvan was dat het verstandig is om je presentatie ruim van tevoren af te hebben, een maand tot drie weken is eigenlijk wel aan te bevelen. Gisteravond tijdens een diner met een aantal oude bekenden kwamen ze toch even terug op deze uitspraak. Hun ervaring was namelijk wel anders, namelijk dat ik het ook wel eens presteer om de avond voorafgaand aan een presentatie deze pas te maken. Oké, oké ik zal het eerlijk toegeven, ik heb nog wel eens wat nachtjes doorgebuffeld om het verhaal in powerpoint te krijgen. Het verhaal zat dan wel altijd voor het grootste gedeelte in mijn hoofd. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de Accountancynieuwsdag van dit jaar, deze presentatie kan ik voor een heel groot gedeelte al afspelen in mijn hoofd. Zeg maar in mijn ingebouwde powerpoint. Of ik misschien al iets wil verklappen, eigenlijk niet, maar goed, ballonnen, die zullen er zeer zeker in voorkomen.

Geen opmerkingen: