3 juli 2008

De draad weer opgepakt


Een wat langer weblog, dat heeft u wel verdiend. Het waren voor mij wat roerige weken, zoals ik laatst al aangaf. Een overname waarvan we uiteindelijk besloten om het niet te doen, een goede interne discussie over alles wat te maken heeft met de arbeidsmarkt, een bijdrage aan de Zomer Academie van BDO en een ICT-advies om zo maar enkele dingen te noemen die de revue zijn gepasseerd. Het belangrijkste ben ik dan namelijk nog vergeten; het afscheid van onze collega Sybren Miedema. Sybren was ruim 15 jaar betrokken bij Alfa en verantwoordelijk voor onder andere het op poten zetten van onze agrarisch-bedrijfskundige adviespoot. Ook was hij verantwoordelijk voor ICT, maar het is geen geheim dat hij erg blij was om die portefeuille aan mij over te dragen. Maar boven alles was (en is) Sybren een zeer bescheiden, warme en ook nuchtere man van wie ik in ieder geval de afgelopen anderhalf jaar ook veel heb mogen leren. Tijdens onze arbeidsmarktbesprekingen heb ik de stelling geponeerd dat bescheiden zijn nog niet betekent dat je onzichtbaar hoeft te zijn. Sybren heeft mij evenwel geleerd dat ondanks dat je zichtbaar bent, je ook best bescheiden kan zijn.


Door alle drukte heb ik ook wat weinig tijd gehad om al het (accountancy)nieuws te volgen. Nu teruglezend weet ik dat er een NOvAA-ledenvergadering is geweest, dat het NIVRA heeft gesproken over innovatie in het beroep en dat er ook weer de nodige clubs zijn gefuseerd. Weinig echt nieuws dus. Ook in ICT-land lijkt het erop dat de boel een beetje stilstaat. Geen groot nieuws, ja, dat Bill Gates nu eindelijk echt weg gaat bij Microsoft, maar dat wisten we eigenlijk al twee jaar. Ik weet niet of het komt doordat de mondiale economie wat aan het afkoelen is en dat het aantal ICT-initiatieven dus ook afneemt.


Mogelijk ook dat het komt door de vakantie die deze week echt begonnen is. Ik merkte het maandag direct op de weg; ik was ruim een kwartier eerder op de zaak dan normaal. Dan blijkt maar weer dat er niet zoveel auto’s hoeven te verdwijnen om de doorstroming te verbeteren. Ik ben erg benieuwd of de door de ANWB, NS en Rabo georganiseerde mobiliteitsdag in september dat eindelijk eens aan het licht kan brengen en dat dan de laatste ontkenningen omtrent flexibel (tijd en plaats) werken worden weggewerkt.


Vakantie betekent voor mij in ieder geval dat ik de komende weken de boel voor dit najaar eens goed op de rit ga zetten. 8 grote ICT-projecten plus nog wat andere uitdagingen zorgen en bij ons ieder geval voor dat het alle hens aan dek is. Net als vorig jaar gaat het weblog gedurende 8 weken ook weer op vakantiestand. Dat betekent dat u in de periode van 18 juli tot en met 18 september ook een bijdrage kunt leveren op dit weblog. Ieder onderwerp is vrij. In tegenstelling tot vorig jaar schrijf ik ook door. Nee, ik heb geen internet op mijn vakantieadres, maar wat nieuwe technologie zorgt ervoor dat de weblogs automatisch geplaatst kunnen worden.
De komende weken weer wat vaker berichten en voor iedereen alvast een prettige vakantie.

Geen opmerkingen: