16 juni 2008

Druk Druk Druk



Beste lezers, mijn excuses, maar de prevakantiedrukte zorgt ervoor dat ik weinig aandacht kan besteden aan mijn weblog. Maar ik ben wel met hele leuke dingen bezig geweest. Een goede lezer van Accountancynieuws weet inmiddels dat wij sponsor zijn geworden van een team met vijf Nederlandse toptalenten. Deze jongens gaan meetrainen met het team van Friesinger en worden ook gecoacht door niemand minder dan Gianni Romme. Op dit ogenblik zijn de jongens op trainingskamp in Oostenrijk. Ik hoop dat ze dadelijk superfit kunnen beginnen aan het nieuwe seizoen en dat we ook nog voor wat sportieve verrassingen kunnen zorgen. Daarnaast heel druk geweest met de arbeidsmarkt, zo heb ik intern een conferentie over de arbeidsmarkt opgezet. Hoe moet je omgaan met thema’s als vergrijzing, flexibilisering, ‘het nieuwe werken’ en het binden en boeien van medewerkers. Zeer interessante lezingen gehad van Huub van Zwieten en Jannie Alting Sieberg-Kuipers Wat mij wel duidelijk is geworden, is dat dit soort veranderen moeten beginnen bij het management. Wordt dit door het door het management niet gezien, dan trek je aan een dood paard. Zeer lezenswaardig is het boek ‘Het einde van management zoals wij het kennen’ van Gary Hamel. Hij stelt dat door de huidige veranderingen in de maatschappij ook een ander type management nodig is.


Binnen de accountancy hebben we, denk ik, dan nog wel een hoop werk te verzetten. Immers, binnen de accountancy volgen we nog steeds het gildemodel als het gaat om hiĆ«rarchie en macht. De selectie van de leidinggevende vindt voornamelijk nog plaats op basis van vaktechnische of commerciĆ«le grondslagen, maar niet op basis van de echte managementvaardigheden. Immers, we verwachten dat de managementvaardigheden in de praktijk wel worden aangeleerd, of – zoals vroeger – vanuit de gilden worden overgedragen van de oude generatie op de jonge generatie. Echter, vandaag de dag worden we geconfronteerd met een hoop nieuwe zaken, zowel op technologisch als op maatschappelijk gebied waarvoor nieuwe antwoorden gezocht moeten worden. Neem de ontwikkeling van de generatie Y, die zit toch heel anders in elkaar? Zij zijn vaak vrij opgevoed en meer dan vroeger afkomstig uit gebroken gezinnen. Hebben dus al vroeg voor zichzelf leren zorgen en zijn zeer assertief. Techniek is niet iets vreemds, maar een verlengstuk van hun bestaan. Vernieuwing vinden ze leuk, want iedere vier maanden is er toch ook weer een nieuwe mobiele telefoon met nieuwe mogelijkheden. Ze willen graag veel leren en zijn meer dan ons gewend om te multi-tasken. Ja, en hoe ga je deze mensen een leuke plek geven binnen je bedrijf?


Uit een recent onderzoek is gebleken dat het grootste afbreukrisico in de arbeidsmarkt zit in niet inspirerend management. Dus niet het salaris, niet de secundaire arbeidsvoorwaarden, niet de omvang van de leaseauto maar de vraag of de manager/vennoot/baas/vul maar in voldoende inspirerend is. Denk daar maar eens over na.

Geen opmerkingen: